Ako správne zabezpečiť deti v aute
Optimálnu ochranu poskytuje iba vhodná detská sedačka
Aj keď sú autá čoraz bezpečnejšie, najčastejšie dochádza k zraneniam detí počas cesty autom. „Optimálne zaistenie vo vhodnej detskej sedačke je nevyhnutné aj na tých najkratších cestách,“ vysvetľuje Markus Egelhaaf, výskumník nehôd DEKRA.
- Deti by mali byť zabezpečené aj na tých najkratších cestách
- Reboardové sedadlá sa prispôsobia anatómii malých detí
- Vo všeobecnosti by sa mali používať iba sedačky bez nehôd
„Používanie bezpečnostného pásu pre deti jednoducho nie je možnosťou,“ zdôrazňuje Egelhaaf. „Je určený pre vyšších a väčších ľudí. Deťom môže spôsobiť vážne zranenia – dokonca aj pri prudkom brzdení a ešte viac v prípade nehody – napríklad zarezaním do krku a nepriaznivým rozložením tlaku.“
Ako pád zo štvrtého poschodia
Najvážnejších zranení sa treba obávať, keď deti jazdia v aute úplne nezabezpečené. „Pri zrážke pri rýchlosti 50 km/h vznikajú sily ako pri páde zo štvrtého poschodia,“ vysvetľuje výskumník na nehody. Ak naopak dieťa jazdí vo vhodnom zádržnom systéme, riziko smrteľného úrazu sa podľa Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) znižuje až o 80 percent.
„V mnohých krajinách môžu deti jazdiť v aute iba vo vhodnej detskej sedačke. Napríklad v Nemecku to platí do 12. narodenín dieťaťa, pokiaľ dieťa dovtedy nedosiahne výšku 1,50 metra,“ hovorí odborník DEKRA. Podľa aktuálnej európskej normy ENECE-R 129 sú detské sedačky rozdelené do skupín podľa výšky.
Oboznámte sa s používaním detskej autosedačky
Upevňovací systém Isofix sa v mnohých moderných osobných automobiloch etabloval ako štandard, ktorý umožňuje jednoduché a bezpečné upevnenie detskej sedačky a do značnej miery vylučuje nesprávnu obsluhu. Iné riešenia využívajú bezpečnostný pás. „V každom prípade sa dobre oboznámte s fungovaním detskej sedačky a pred každou jazdou skontrolujte, či je sedačka upevnená a dieťa je správne pripútané. Pretože od toho závisí jeho bezpečnosť“, odporúča Egelhaaf.
Obľúbené sú aj takzvané reboardové sedačky, v ktorých deti jazdia chrbtom k smeru jazdy a sú tak čo najlepšie chránené. „Tu sa sily, ktoré vznikajú pri nehode alebo prudkom brzdení, vnášajú do tela dieťaťa veľkou plochou cez celý chrbát a podopiera sa aj hlavička. To je veľmi v súlade s anatómiou malých detí,“ vysvetľuje výskumník nehôd. V detských autosedačkách sa deti štandardne prepravujú čelom k zadnej časti auta. Reboardové sedačky sú dostupné aj pre staršie deti do veku približne štyroch rokov. Nie všetky deti však obľubujú jazdu na spiatočku.
Sedačka na prednom sedadle spolujazdca: Vypnite airbag
Ak veziete dieťa v detskej autosedačke alebo v reboardere na sedadle spolujazdca, nesmiete zabudnúť vypnúť airbag spolujazdca. V opačnom prípade môže airbag pri nafúknutí dieťa vážne zraniť. Je dôležité vedieť, že podľa štúdií sú deti zvyčajne najlepšie chránené na zadných sedadlách.
Ak uvažujete o kúpe detskej sedačky, mali by ste sa pozrieť na skúšobnú plombu na oranžovom štítku na sedačke. Už skôr spomínaná norma UNECE-R 129 sa od starších noriem líši okrem iného aj dodatočnými požiadavkami na ochranu detských sedačiek pri bočnom náraze, ktoré sa testujú v špeciálnom nárazovom teste. Používanie sedačiek, ktoré zodpovedajú starším normám UNECE-R 44/04 alebo 44/03, je stále povolené, ale neponúkajú rovnakú úroveň ochrany. Od konca tohto roka sa už nebudú vyrábať – všetky nové sedačky budú musieť spĺňať normu UNECE-R 129.
Nehoda znižuje ochrannú funkciu sedačky
„Každý, kto uvažuje o kúpe použitej detskej sedačky z cenových dôvodov, by sa mal uistiť, že s ňou predchádzajúci majiteľ zaobchádzal šetrne a ešte nebola účastníkom nehody,“ odporúča výskumník nehôd Egelhaaf. „V dôsledku veľkého zaťaženia pri nehode alebo pádu pri demontáži sedadla sa môžu napríklad v tuhej pene vytvoriť praskliny, ktoré zhoršia ochrannú funkciu.“
Pred kúpou sedačky je v každom prípade dôležité skontrolovať, či je vhodná do vozidla. Tu vám môže pomôcť domovská stránka výrobcu alebo zoznamy dodávané so sedačkou. Inštaláciu sedačky je tiež vhodné dopredu vyskúšať a nechať dieťa sedačku vyskúšať – malo by predsa nielen bezpečne jazdiť, ale sa aj cítiť pohodlne.