Často kladené otázky
Inovatívny test batérie DEKRA vyvinutý a patentovaný v Nemecku, prináša so sebou viacero otázok. Tu sú odpovede na niektoré z nich. Ak máte doplňujúce otázky, neváhajte nás kontaktovať.
- Aké faktory ovplyvňujú starnutie batérie EV?
- Prečo je dôležité poznať zostávajúcu kapacitu batérie EV?
- Ako sa náš test batérie pre ojazdené elektromobily líši od iných testov?
- Existujú nejaké predpoklady na testovanie?
- Ako presne funguje test?
- Čo obsahuje výsledný report a ako ho získam?
- Na ktorých typoch vozidiel je možné v súčasnosti vykonať test batérie?
Vek batérie neovplyvňuje len plynutie času (kalendárny vek), ale aj cykly nabíjania a vybíjania (cyklický vek). Ako batéria starne, jej kapacita sa postupne znižuje, čo ovplyvňuje dojazd vozidla. Starnutie trakčnej batérie elektromobilu znamená zhoršenie vlastností batérie. Okrem starnutia ovplyvňujú zdravotný stav (State of Health - SoH) batérie EV aj vysoké teploty, prebíjanie (vysoké napätie), hlboké vybíjanie (nízke napätie) či vysoký nabíjací prúd a všetky tieto faktory majú následne vplyv aj na jej kapacitu.
Batéria je najdrahším komponentom v elektromobile, vďaka čomu je jej zdravotný stav SoH (definovaný ako zostávajúca kapacita batérie) rozhodujúcim faktorom pri určovaní hodnoty auta. SoH rýchlo klesá od 70-80% pôvodnej kapacity batérie. Pomocou nášho testu batérie je možné presne zmerať kapacitu batérie. Je to skvelá správa pre autobazáre a lízingové spoločnosti, ako aj súkromné osoby, pretože to poskytuje základ pre transparentnejšie obchodné rokovania. Poskytuje tiež jasné a presné vyhlásenie o skutočnej kapacite batérie a tým aj o použiteľnosti.
Naše riešenie ponúka rýchle a presné výsledky doručené v priebehu niekoľkých minút, nie hodín, čo je typické pre iné testy batérií. Tieto zdĺhavé postupy vyžadujú vybitie alebo nabitie batérie, zatiaľ čo test batérie DEKRA nie. V skutočnosti je možné náš test dokončiť približne za 15 minút a jeho presnosť bola overená univerzitou RWTH Aachen, ako aj rôznymi výrobcami automobilov.
Vozidlo musí byť vybavené rozhraním OBDI (On-Board Diagnostics Interface), aby sa mohlo spojiť s mobilnou aplikáciou prostredníctvom rozhrania Vehicle Communication Interface (VCI). Okrem toho musí batéria spĺňať nasledujúce predpoklady:
- Stav nabitia (SoC) okolo 40 % – 80 %.
- Teplota batérie medzi +10°C a +30°C
- Rozdiely teploty jednotlivých článkov v rámci batérie <2°C
Odporúčanie: nenabíjať 24 h pred testom v rýchlonabíjačke
Ak tieto podmienky nie sú splnené, zobrazí sa chybové hlásenie. Napokon, pre dynamický test je potrebný priestor 100 metrov na zrýchlenie.
Postup je založený na meraní rôznych údajov o batérii, ako sú prúdy a napätia pri zaťažení, t. j. počas krátkeho zrýchlenia, cez VCI. Skutočné know-how je však v triedení tu nameraných hodnôt. Za postupom je vysoko komplexná, veľmi prepracovaná databáza a patentovaný algoritmus. Základné údaje sú vopred určené pre každý jednotlivý typ vozidla, pričom merania prebiehajú v širokom rozsahu podmienok; potom nasleduje vhodné štruktúrovanie a ďalšie zložité výpočty, v niektorých prípadoch s pomocou umelej inteligencie. Celý proces označujeme ako „parametrizácia“. Hodnoty namerané v testovacom prípade sa potom vyhodnotia na základe týchto typovo špecifických parametrov.
Ľahko čitateľná správa obsahuje hodnotu SoH, údaje OEM, ako je nominálna kapacita, napätie článku a prúd článku, ako aj všeobecnejšie informácie o vozidle, ako je model, identifikačné číslo vozidla a počet najazdených kilometrov. Výsledok je k dispozícii ihneď po vyhodnotení a môže byť zaslaný užívateľovi e-mailom.
Doteraz sme parametrizovali veľké množstvo modelov – viac ako 100 typov vozidiel . Sú medzi nimi modely rôznych nemeckých a európskych výrobcov, ale aj ázijských výrobcov. Na ďalších parametrizáciách neustále pracujeme. Keďže proces parametrizácie je veľmi zložitý, spočiatku sa sústreďujeme na modely vozidiel, ktoré sú často používané na konkrétnom trhu alebo u konkrétnych zákazníkov.