Jazdec bezpečnostných vozidiel Formuly 1 Bernd Mayländer o aquaplaningu, bočnom vetre a zveri na ceste

Ako správne reagovať v stresových jazdných situáciách na jeseň

26. 9. 2024 Safety on the road
  • Základom je: pozornosť, bezpečná vzdialenosť, primeraná rýchlosť
  • Netočte príliš prudko, ale nebojte sa zabrzdiť
  • Dôležité je správne sedieť na sedadle a držať volant

Aquaplaning, bočný vietor, vybehnutie divých zvierat a ďalšie: vodiči sa často najmä na jeseň ocitajú v stresových situáciách za volantom. Tí, ktorí sú dobre pripravení a správne reagujú, sú na cestách bezpečnejší, hovorí ambasádor značky DEKRA a jazdec bezpečnostných vozidiel Formuly 1 Bernd Mayländer. Jeho najdôležitejším základným tipom je byť vždy v strehu a pripravený na čokoľvek.

V prvom rade to znamená nenechať sa príliš rozptyľovať palubným infotainmentom, cestujúcimi a samozrejme ani mobilným telefónom. „Jazda je a zostáva komplexná úloha a musíme sa na ňu čo najlepšie sústrediť. Príliš často sa necháme ukolísať rutinou a vypestujeme si falošný pocit bezpečia,“ hovorí pretekársky profesionál. „Potom napríklad nedodržiavame dostatočnú vzdialenosť od vozidla pred sebou – ale práve táto bezpečná vzdialenosť môže v kritickej situácii znamenať rozdiel.“ Veľmi dôležitým aspektom pre Mayländera je aj primeraná rýchlosť.

Aquaplaning: keď auto doslova pláva

Takáto predvídavá jazda pomáha minimalizovať napríklad nebezpečenstvo aquaplaningu. Keď intenzívne alebo dlho prší, voda sa môže hromadiť na vozovke v závislosti od stavu vozovky. Obzvlášť náchylné sú na to vyjazdené koľaje. „Čím skôr uvidím, že cesta predo mnou je viac než len mokrá, tým lepšie dokážem reagovať,“ vysvetľuje Bernd Mayländer. Najdôležitejšie je spomaliť. „Pri aquaplaningu sa klin vody vtlačí medzi vozovku a pneumatiky, vďaka čomu vozidlo pláva. Brzdenie a riadenie sú potom ťažké, pretože kolesá nemajú dobré spojenie s asfaltom. Ak som však už predtým znížil rýchlosť, môže to v prvom rade pomôcť predísť kritickej situácii.“
Pri aquaplaningu hrá rolu aj stav pneumatík a predovšetkým hĺbka dezénu. „Skúsenosti z pretekov ukazujú, že pneumatiky bez dezénu prakticky nedokážu odvádzať vodu. Na mokrej trati je ťažké dokonca jazdiť rovno, nieto ešte zatáčať,“ hovorí Mayländer. Podobne je to aj s bežnými autami na ceste: čím lepší dezén pneumatiky, tým ľahšie ovládateľné sú kolesá na mokrej vozovke a môžu tiež lepšie prenášať brzdné sily. „Musíme si uvedomiť, že pneumatiky sú naším jediným spojením s vozovkou, a preto dávajte pozor na dezén, tlak vzduchu a celkový stav pneumatík,“ hovorí odborník.

V kritických situáciách netočte príliš prudko

Vhodné riadenie môže byť kľúčové nielen v prípade aquaplaningu, ale aj v iných kritických situáciách – napríklad, keď sa potrebujete vyhnúť prekážke, ktorá sa náhle objaví na ceste, ako je divá zver. „Je dôležité, aby som zamieril presne tam, kam chcem,“ hovorí Mayländer. Na prvý pohľad to môže znieť ako samozrejmosť, ale je to zásadný bezpečnostný tip: „Ak v kritickej situácii pri jazde zatočím príliš prudko, často tým situáciu ešte zhorším. Zásah do riadenia musí byť presne kontrolovaný. Správne sledovanie očami je kľúčové, pretože kam sa pozerám, tam točím.“
Dôležité pri vyhýbaní sa z pohľadu profesionála: vždy brzdite a riaďte. „Cieľom manévru musí byť vždy vyhnúť sa kolízii s prekážkou. Ak to však nie je možné, rozhodujúcu úlohu v dôsledkoch zohráva rýchlosť. Preto je pre mňa každý vyhýbací manéver zároveň aj brzdiacim manéverom.“
Na rozdiel od riadenia platí pri brzdení v moderných vozidlách heslo: čím viac, tým lepšie. „Veľa ľudí si netrúfa naplno zabrzdiť. To je chyba,“ hovorí Mayländer. „S ABS v dnešných vozidlách neexistuje „príliš prudké brzdenie“, vysvetľuje a odporúča takzvané nárazové brzdenie pre kritické situácie. „V preklade to znamená, že treba šliapnuť na brzdový pedál so všetkou silou, ktorú mám. Pre niektorých to vyžaduje veľké mentálne úsilie. Preto je o to dôležitejšie, aby som si to natrénoval – napríklad na kurze bezpečnej jazdy.“

Správna poloha na sedadle a pri volante

Správna poloha vodiča na sedadle, ako aj jeho rúk na volante sú dôležité aj pre úspešný zásah do riadenia a brzdenia, napríklad pri vyhýbaní sa. Skúsený vodič bezpečnostného vozidla odporúča sedieť relatívne vzpriamene a držať volant oboma rukami, približne „na 9. a 3. hodine“, s mierne pokrčenými rukami. Nohy by tiež mali byť v normálnej polohe pri riadení zreteľne pokrčené. „To mi umožňuje použiť maximálnu silu na rýchlu reakciu."

Pozor na náhly bočný vietor

Najmä na jeseň je vietor na cestách vždy relevantným faktorom. Nebezpečný je najmä náhly bočný vietor. „Na vetre je špecifické to, že – napríklad na rozdiel od mokrej vozovky – ho nevidím, ale pocítim ho až vtedy, keď ovplyvní moju jazdnú stabilitu,“ hovorí Mayländer. Čím väčšie je vozidlo a čím vyššia je rýchlosť, tým väčší môže byť vplyv vetra. „Nedávno som si zaobstaral obytné auto a mal som pochybnú radosť vyzdvihnúť ho v deň, keď veľmi fúkalo. To bol naozaj špeciálny zážitok.”
Bočný vietor sa často vyskytuje na mostoch, ale auto môže náhle dostať bočný ťah po predbiehaní kamiónu, pri výjazde z tunela alebo z lesa. Mayländerovo odporúčanie: „Nenechajte sa zaskočiť, buďte si vedomý možného bočného vetra a nasmerujte do neho volant kontrolovane hneď, ako ho pocítite.“ Niektoré veľké diaľničné mosty sú vybavené aj veternými lopatkami alebo veternými rukávmi. „Ak ich vidím silno fúkať vo vetre, určite by som mal znížiť rýchlosť."

Napriek bezpečnostným systémom: Neprekračujte hranice fyziky jazdy

Ďalšia výzva je pre Bernda Mayländera obzvlášť dôležitá: varuje vodičov pred slepou dôverou bezpečnostným systémom inštalovaným vo vozidle. „Samozrejme, napríklad ESP spoľahlivo zabraňuje šmyku vozidla pri ‚normálnej‘ jazde. Ale ani ten najlepší systém nemôže prekonať fyzikálne zákony. To znamená, že ak budem jazdiť extrémnou rýchlosťou, vyletím z cesty aj s ESP.“ Takéto systémy nemôžu byť navrhnuté pre rýchlosti, ktoré sú jednoducho príliš vysoké, vysvetľuje vodič safety car.
„Moderné asistenčné systémy vodiča, ako je ESP, núdzový brzdový asistent alebo systémy varovania pred vybočením z jazdného pruhu, môžu často pomôcť vyhnúť sa alebo zvládnuť kritické situácie. Ale nezbavujú ma zodpovednosti ako vodiča. Musím sa podieľať na bezpečnom riadení,“ hovorí Mayländer a zhŕňa: „Ak jazdím pozorne, predvídavo a opatrne, vo všeobecnosti jazdím bezpečne.“