Asistenčné systémy pribúdajú aj v motocykloch

Bezpečnostná aktualizácia pre dvojkolesové vozidlá

20. 3. 2024 Automotive / Safety on the road
  • Výskum nehôd: Veľký potenciál na záchranu životov
  • Systémy zvyšujú bezpečnosť – zážitok z jazdy zostáva rovnaký
  • ABS v zákrutách dokonca umožňuje brzdenie pri silnom naklonení

Motocykle v súčasnosti prechádzajú veľkou bezpečnostnou aktualizáciou. Elektronicky riadené bezpečnostné systémy dorazili do sektora dvojkolesových vozidiel po ich triumfálnom napredovaní v automobiloch: ABS v zákrutách a kontrola trakcie, jazdné režimy, aktívne odpruženie, tempomat, natáčacie svetlá a asistent jazdného pruhu sú navrhnuté tak, aby spríjemnili život motocyklistov, spravili ich jazdu pohodlnejšou, no predovšetkým bezpečnejšou. Odborníci na motocykle z DEKRA odporúčajú najskôr sa zoznámiť s niekedy viac zložitými systémami, aby ste vedeli posúdiť limity vlastného vozidla v nových podmienkach.

Elektronické bezpečnostné systémy na motocykloch majú veľký potenciál zachraňovať životy, znižovať následky nehôd alebo úplne predchádzať nehodám. Tento potenciál treba naplno využiť,“ hovorí Luigi Ancona, výskumník nehôd v DEKRA. „Jazda na motorke je stále nebezpečná. Podľa štatistík nehôd v Nemecku za rok 2021 je riziko usmrtenia na motocykli v pomere k počtu vozidiel päťkrát vyššie ako v aute.“

ABS je dôležitým záchrancom života

Dobre zabehnuté ABS sľubuje väčšiu bezpečnosť. Systém stabilizuje motocykel pri prudkom brzdení a dokáže skrátiť brzdnú dráhu pre väčšinu jazdcov; zabraňuje aj prebrzdeniu predného kolesa a tým pádom aj nebezpečným nárazom. Dokonca aj na mokrej vozovke je možné dosiahnuť vynikajúce hodnoty spomalenia až 8 m/s² s protiblokovacím brzdovým systémom. Bežní motocyklisti vo všeobecnosti nie sú schopní dosiahnuť takéto hodnoty bez ABS. Podľa štúdií by sa dalo zachrániť veľa životov, ak by ABS fungovalo už vo všetkých motocykloch. V dôsledku toho je ABS od roku 2017 v EÚ povinnou výbavou nových strojov so zdvihovým objemom nad 125 cm³.
Vo vyššej cenovej kategórii motocyklov je dnes na výber široká škála asistenčných systémov. Od ABS, trakčnej kontroly, rôznych jazdných režimov a elektronicky riadeného odpruženia až po tempomat s reguláciou vzdialenosti a prisvetľovaním v zákrutách a asistenta riadenia detekcie jazdného pruhu. „Naozaj nemá zmysel hovoriť tu o jednotlivých systémoch, pretože všetko je prepojené so všetkým a rôzne systémy neustále úzko spolupracujú“, vysvetľuje Ancona.
Pomocou ABS v zákrutách je možné brzdiť a udržiavať líniu jazdy aj pri veľkom naklonení na jednu stranu. To uľahčuje elimináciu kritických situácií, v ktorých treba v zákrute nečakane zabrzdiť. Integrované brzdové systémy zabezpečujú optimálne rozloženie brzdných síl medzi predné a zadné kolesá, čím sa zvyšuje stabilita pri brzdení. Špeciálny systém kontroly trakcie navyše dokáže regulovať výkon motora aj v zákrutách a pomáha tak udržiavať priľnavosť k povrchu vozovky.

Väčšia bezpečnosť v meniacich sa podmienkach

Na druhej strane, ovládanie kolies zabraňuje zdvihnutiu predného kolesa pri príliš prudkej akcelerácii. Pomocou jazdných režimov ako „Touring“, „Urban“ alebo „Rain“ možno charakteristiky motocykla prispôsobiť jazdnej situácii, počasiu alebo stavu vozovky. „To znamená vyššiu bezpečnosť a lepší zážitok z jazdy v meniacich sa podmienkach na ceste a v rôznom počasí,“ hovorí výskumník nehôd.
Vodiči sa nemusia báť, že by stratili voľnosť pri jazdení dôsledkom fungovania asistenčných systémov. „Systémy majú tendenciu robiť svoju prácu na pozadí a zasahovať len vtedy, keď sa objavia riziká. Motocyklový zážitok a autonómia jazdca zostávajú nedotknuté,“ hovorí Ancona.
Expert DEKRA je presvedčený, že motocyklisti by za normálnych okolností mali z nových bezpečnostných systémov veľký úžitok. „Pri kúpe ojazdeného bicykla sa oplatí uistiť sa, že je v dobrom technickom stave a má rozumné bezpečnostné prvky. Napríklad ABS by som v dnešnej dobe považoval za jeden z absolútnych základov.

Nikdy nepodstupujte vyššie riziko

Nová technológia však nesmie zvádzať jazdcov na nebezpečnejšie jazdenie. „Ani tie najlepšie systémy nie sú schopné prekonať základné fyzikálne zákony jazdy,“ hovorí expert DEKRA.
Je dôležité oboznámiť sa s funkciami, prevádzkou a limitmi asistenčných systémov inštalovaných v moderných motocykloch. Odporúča sa absolvovať pravidelné bezpečnostné školenia.