Odborníci DEKRA sa zúčastnili na konferencii ITC v Ženeve

Detailný pohľad na technológiu dekarbonizácie dopravného sektora

28. 2. 2024 Kontrola vozidla / Budúce služby vozidiel a mobility
  • Vodíkový kamión vystupoval na sprievodnom podujatí pre vysokopostavených úradníkov
  • Záväzok skúmať inovatívne riešenia pre trvalo udržateľnú dopravu
  • Prvýkrát predstavená nová metóda testovania ADAS pri TK a EK

Dopravní experti a viac ako 20 ministrov z celého sveta sa zišli v Ženeve na výročnej konferencii Výboru pre vnútrozemskú dopravu, najvyššieho rozhodovacieho orgánu Európskej hospodárskej komisie Organizácie Spojených národov (EHK OSN) o doprave. Ústrednou témou 86. zasadnutia bola dekarbonizácia rezortu dopravy. V rámci podujatia experti z DEKRA predstavili moderné nákladné vozidlo na vodíkový pohon. Po prvý krát bol predstavený aj nový navrhovaný spôsob testovania pokročilých asistenčných systémov vodiča (ADAS) pri periodickej technickej kontrole vozidiel (STK).

Walter Nissler, vedúci sekcie predpisov o vozidlách, bezpečnosti cestnej premávky a dopravných inovácií v divízii trvalo udržateľnej dopravy EHK OSN, povedal: „Technická demonštrácia expertov DEKRA, ktorá predstavuje vodíkové nákladné vozidlo, vhodne dopĺňa naše diskusie o dekarbonizácii a poskytuje účastníkom podrobné informácie o technológii. To ešte viac zdôrazňuje náš záväzok skúmať inovatívne riešenia pre trvalo udržateľnú dopravu. Potrebujeme mať aj nástroje, ako sú pravidelné technické kontroly, aby sme mohli overiť bezpečnosť a environmentálne vlastnosti počas všetkých fáz životného cyklu týchto technológií.“
Generálny riaditeľ DEKRA Stan Zurkiewicz privítal účastníkov a uviedol: „Sme hrdí na to, že môžeme nielen predviesť špičkovú technológiu, ale aj opätovne potvrdiť náš spoločný záväzok k udržateľnosti.“
Nákladné vozidlo Hyundai XCIENT Fuel Cell je jedným z prvých ťažkých úžitkových vozidiel poháňaných vodíkom v Európe. Poháňaný môže byť 31 kg vodíka, čo má za následok dojazd až 400 km. Tankovanie trvá približne 15 minút. Experti DEKRA okrem iného predviedli proces tankovania, ako aj bezpečnostné prvky obklopujúce vodíkovú hnaciu sústavu. „Technológia vozidla je pripravená na trh, ako dokazuje naša spolupráca s priekopníckym poskytovateľom požičovní hylane v Nemecku,“ povedal Christoph Nolte, výkonný viceprezident skupiny DEKRA a vedúci servisnej divízie vozidiel. „Infraštruktúra na tankovanie vodíka je čoraz schopnejšia. Na to, aby sa vodíkové nákladné vozidlá skutočne stali každodennou súčasťou ciest po celej Európe, však musíme urobiť niekoľko ďalších krokov. Už len samotná cesta tohto nákladného vozidla do Ženevy si vyžadovala určité plánovanie.

Nová metóda testovania asistenčného systému pri STK

Popri predvádzaní vodíkového nákladného vozidla odborníci ukázali aj novú metódu testovania pokročilých asistenčných systémov vodiča pri STK, ktorú DEKRA vyvinula s partnermi Rohde & Schwarz a AVL DiTEST. „Pre mobilitu budúcnosti je nevyhnutné, aby príslušné elektronické systémy fungovali bezpečne a spoľahlivo. Schopnosť ich rýchlo a dôkladne otestovať v rámci STK je preto jednou z kľúčových výziev. To by sa dalo dosiahnuť metódou, ktorú sme vyvinuli,“ povedal Christoph Nolte.
Metóda využíva testovacie zariadenie pre radarové senzory a integruje ho do komplexného procesu s príslušným softvérovým riešením. Objekt, ktorý má byť detegovaný, sa simuluje vozidlu. Rozhranie palubnej diagnostiky zároveň slúži na odčítanie toho, čo vozidlo deteguje – parametre zahŕňajú vzdialenosť a uhol k objektu, ako aj relatívnu rýchlosť. Metóda je funkčným testom rôznych asistenčných systémov založených na radare. V budúcnosti by mohol byť prispôsobený aj na testovanie kamerových a lidarových systémov. Test sa vykonáva na stojacom vozidle, vyžaduje málo miesta a času, a preto je veľmi efektívny.
„Táto metóda je vhodná na integráciu do existujúcich procesov kontroly vozidiel. Po tejto konferencii ukážeme našu koncepciu ďalším relevantným zainteresovaný stranám,“ povedal expert DEKRA Nolte. Existuje však jeden dôležitý predpoklad, ak sa má metóda zaviesť: Inšpektori vozidiel potrebujú regulovaný prístup k údajom o vozidle – vo vzťahu k niekoľkým parametrom, ktoré radarové senzory merajú v súvislosti so simulovaným objektom. "Ak bude tento prístup zabezpečený, naša nová metóda by mohla byť dôležitým míľnikom pre bezpečnosť na cestách prostredníctvom budúcich technických kontrol.“