Zistenia zo Správy o bezpečnosti na cestách DEKRA za rok 2024

Dizajn vozovky je a zostáva rozhodujúci pre bezpečnosť

15. 8. 2024 Safety on the road
  • Cesty mimo obcí a miest naďalej zaznamenávajú najviac obetí nehôd
  • Osvedčilo sa dvojprúdové rozšírenie, ako aj kríky na krajnici
  • Špeciálne vyvinutý nástroj ukazuje bezpečnostný štandard na cestách v 84 krajinách

Dizajn ciest a ich krajníc zostáva jedným z rozhodujúcich faktorov vzniku nehôd. „Starostlivé plánovanie a vhodná implementácia opatrení môžu pomôcť úplne predchádzať nehodám alebo aspoň minimalizovať výsledné riziká a optimalizovať výkon dopravy,“ hovorí Markus Egelhaaf, výskumník nehôd DEKRA, s odvolaním sa na Správu o bezpečnosti cestnej premávky DEKRA 2024 s názvom „Dopravné prostredie pre ľudí“. Jedna z výziev: Je potrebné vyhnúť sa kľúčovým podnetom, ktoré môžu viesť k nesprávnemu posúdeniu trasy. Cieľom je podľa odborníka DEKRA samovysvetľujúca cesta so zhovievavou premávkou a dizajnom bočného priestoru.

Z globálneho hľadiska sú cesty mimo obcí a miest už roky cestami s najväčším počtom úmrtí takmer všade. Ukazujú to okrem iného údaje, ktoré zozbierala Medzinárodná skupina pre údaje a analýzu bezpečnosti dopravy (IRTAD) Medzinárodného dopravného fóra (ITF). Podľa údajov bola viac ako polovica všetkých úmrtí na cestách v roku 2022 spôsobená nehodami na cestách mimo obcí a miest v 17 z 25 vybraných krajín – vo Fínsku, Írsku a na Novom Zélande to boli až dve tretiny. V Nemecku bol tento podiel v roku 2022 57 %; číslo je už roky viac-menej rovnaké. Len v Južnej Kórei, Holandsku, Japonsku a Portugalsku boli cesty v mestách náchylné na nehody viac. „Okrem opatrení na reguláciu premávky, ako sú obmedzenia rýchlosti alebo zákazy predbiehania, sú často mimo obcí a miest nevyhnutné zlepšenia cestnej infraštruktúry,“ zdôrazňuje výskumník nehôd DEKRA.
Správa o bezpečnosti cestnej premávky DEKRA 2024 uvádza ako príklad úspešného redizajnu diaľnicu Bruce Highway v Austrálii. Veľké úseky viac ako 1000 míľ dlhého úseku na východnom pobreží krajiny boli v posledných rokoch optimalizované z hľadiska bezpečnosti na cestách. Opatrenia 15-ročného programu infraštruktúry, ktorý bude prebiehať do roku 2028, zahŕňajú široké stredové trate, vylepšenia križovatiek, bezpečnostné bariéry a čiastočné rozšírenie v podobe diaľnice až so štyrmi jazdnými pruhmi v oboch smeroch. Výsledky sú pôsobivé: Počet smrteľných dopravných nehôd výrazne klesol len na 60 kilometrovom úseku medzi mestami Cooroy a Curra. Podľa Kráľovského automobilového klubu v Queenslande tam v rokoch 2005 až 2009 zahynulo pri dopravných nehodách 22 ľudí, v rokoch 2018 až 2022 to boli iba traja To je zníženie o 86 percent.

Dobrá skúsenosť s cestami 2+1

Niet pochýb o tom, že dôsledné rozšírenie dvoch jazdných pruhov so stavebným oddelením smerových jazdných pruhov môže trvalo prispieť k prevencii protiidúcich dopravných nehôd – najmä na frekventovaných cestách s vysokým podielom nákladných vozidiel. Avšak aj tam, kde úplné rozšírenie o dva jazdné pruhy nie je potrebné alebo nie je možné, možno vytvoriť bezpečné príležitosti na predbiehanie. V tomto smere sa obzvlášť osvedčil princíp takzvaných ciest 2+1, ktorý bol vyvinutý vo Švédsku začiatkom 90. rokov.
Pri tomto type rozšírenia sa pre opačné smery jazdy strieda dvojpruhový a jednopruhový úsek. Tradičné usporiadanie 1+1 v úsekoch medzi nimi má rôznu dĺžku a siaha až do niekoľkých kilometrov so zákazom predbiehania, kým budú opäť k dispozícii dva jazdné pruhy v jednom z dvoch smerov.
Skúsenosti s takto zmodernizovanými úsekmi ciest sú pozitívne: počet nehôd klesol, rovnako ako závažnosť nehôd; zákazy predbiehania sa stretli s vysokou úrovňou prijatia. Vo Švédsku modernizácia dvojprúdových ciest na konfiguráciu 2+1 znížila počet nehôd so smrteľnými alebo vážnymi zraneniami na týchto úsekoch o 50 až 80 percent.

Cielené využitie kríkov

Každá trieda ciest má špecifické riziká z hľadiska vzniku a následkov nehôd. Najmä na cestách mimo miest a obcí je opustenie vozovky a náraz do predmetu na okraji cesty kritickým a častým scenárom. Aj keď sa počet smrteľných nehôd pri nehodách so stromami a stĺpmi v priebehu rokov znížil, percento nehôd so stromami na celkovom počte nehôd sa napriek veľkému úsiliu takmer nezmenilo. Napríklad podiel smrteľných kolízií so stromom vo všetkých triedach ciest v Nemecku bol 20 percent v roku 2010 a 17 percent v roku 2021. Na mimomestských cestách bez diaľnic bol tento podiel 24 percent. Na porovnanie, vo Francúzsku podľa výročnej správy o nehodách ONISR prišlo v roku 2021 o život na mimomestských cestách 1 733 ľudí, z toho 37 percent pri nehode so stromom. „Čísla jasne ukazujú, že bezpečný dizajn krajníc ciest má prvoradý význam. Opatrenia na minimalizáciu následkov nehôd sú mimoriadne naliehavé predovšetkým v mimomestskej premávke – najmä s ohľadom na riziko kolízií vedľa cesty.“
DEKRA na tento problém už roky upozorňuje a vyzýva na zabezpečenie stromov a stožiarov v bezprostrednej blízkosti cesty účinnými ochrannými zariadeniami alebo v rámci možností na odstraňovanie týchto prekážok. Ak ani jedno nie je možné, mala by sa znížiť povolená rýchlosť. Ochranné zariadenia však poskytujú optimálnu ochranu len vtedy, ak sú umiestnené v dostatočnej vzdialenosti od prekážky. Pri výsadbe nových stromov vedľa vozovky je tiež dôležité zabezpečiť dostatočný odstup. Cielené využitie kríkov by mohlo byť bezpečnostne relevantnou alternatívou pri projektovaní ciest, najmä vo vidieckych oblastiach. Nárazové testy DEKRA v minulosti ukázali, že náraz na posádku vozidla pri náraze do kríkov je približne osemkrát nižší ako pri náraze do stromu.

Hodnotenie ciest hviezdičkami

V novembri 2017 sa Organizácia Spojených národov dohodla na dvanástich dobrovoľných výkonnostných cieľoch s cieľom čo najviac predchádzať nehodám vo všetkých lokalitách a znížiť počet úmrtí na cestách na polovicu v rokoch 2021 až 2030. Podľa cieľa 3 by všetky nové cesty mali do roku 2030 spĺňať technické normy, ktoré zohľadňujú bezpečnosť cestnej premávky pre všetkých účastníkov cestnej premávky alebo dosiahnuť trojhviezdičkové alebo lepšie hodnotenie.
„V tomto ohľade je stále čo doháňať“, zdôrazňuje výskumník nehôd DEKRA. Ukazuje to napríklad iRAP Safety Insights Explorer, ktorý vyvinula nezisková organizácia International Road Assessment Program (iRAP), ktorá má poradný štatút pri Hospodárskej a sociálnej rade Organizácie Spojených národov. Hodnotenia v tomto nástroji pokrývajú približne 600 000 kilometrov ciest v 84 krajinách.
Čo sa týka hodnotenia ciest, rozdiely medzi uvedenými krajinami sú niekedy obrovské. Napríklad v USA má 30 percent kilometrov ciest ohodnotených pre kategóriu cestujúcich vo vozidle 3-hviezdičkové hodnotenie, 33 percent má 4-hviezdičkové hodnotenie a 17 percent má 5-hviezdičkové hodnotenie. Približne 20 percent tvoria cesty s 2-hviezdičkovým alebo 1-hviezdičkovým hodnotením. V Keni má 3-hviezdičkové alebo lepšie hodnotenie len asi 25 percent. 48 percent má hodnotenie 1 hviezdičkou (podrobnosti online na www.irap.org/safety-insights-explorer).
Ďalšie základné informácie o tu uvedených témach, ako aj o mnohých ďalších aspektoch týkajúcich sa „Dopravných priestorov pre ľudí“, nájdete v Správe o bezpečnosti cestnej premávky DEKRA 2024 na adrese www​.dekra-roadsafety​.com .