Správa o bezpečnosti na cestách DEKRA 2024 „Dopravné prostredie pre ľudí“

Dobrá cestná infraštruktúra môže zachrániť životy

31. 7. 2024 Safety on the road
  • Holistický prístup k politike dopravnej infraštruktúry
  • Hlavné rozdiely v normách bezpečnosti cestnej premávky na celom svete
  • Technológie pripojených vozidiel vyžadujú spoľahlivé pripojenie

Dostať sa bezpečne z bodu A do bodu B si okrem iného vyžaduje fungujúcu a bezpečnú cestnú infraštruktúru. Podľa odhadov Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) sa v súčasnosti každoročne zraní pri dopravných nehodách až 50 miliónov ľudí, z toho približne 1,2 milióna smrteľne. „Príčiny sú rôzne. Konštrukcia a stav cestnej infraštruktúry však často zohrávajú negatívnu úlohu – sú to faktory, ktoré prispievajú alebo zvyšujú následky nehôd“, zhŕňa Jann Fehlauer, výkonný viceprezident spoločnosti DEKRA, zistenia správy o bezpečnosti cestnej premávky DEKRA za rok 2024 „Dopravné prostredie pre ľudí“. 17. správa v sérii skúma rôzne problémové oblasti súvisiace s infraštruktúrou z pohľadu výskumu nehôd, dopravnej psychológie, technológie vozidiel, dizajnu infraštruktúry a legislatívy.

Viac ako kedykoľvek predtým je cestná infraštruktúra zachytená medzi širokou škálou požiadaviek. K tomu sa pridala rýchla zmena v mobilite v mnohých častiach sveta. Ďalší vývoj v oblasti technológie senzorov, výpočtového výkonu a kapacity batérií vytvoril nové formy mobility alebo spôsobil revolúciu v existujúcich. Táto zmena prebieha rýchlejšie, ako je možné prispôsobiť infraštruktúru.
„Vzhľadom na tieto zložité výzvy je starostlivé plánovanie a implementácia vhodných opatrení dôležitejšie ako kedykoľvek predtým, aby sa úplne zabránilo nehodám alebo aspoň minimalizovali ich následky,“ hovorí Fehlauer. Požiadavky na cesty a ich okolie závisia od mnohých parametrov – ako je účel cesty, predpokladaný objem dopravy a rozdelenie dopravy, t.j. využitie cesty rôznymi druhmi mobility. Napokon, svoju úlohu zohráva aj to, kto znáša náklady na plánovanie, (re)konštrukciu a údržbu. „Nezáleží však na tom, či je infraštruktúra navrhnutá pre zmiešanú dopravu, ako side o miestne a vidiecke cesty, alebo či je vyhradená pre určité skupiny užívateľov, ako sú pešie zóny, cyklistické diaľnice alebo diaľnice: Vždy sa treba zamerať na bezpečnosť,“ zdôrazňuje Fehlauer.

Neadekvátne podmienky na cestách v mnohých častiach sveta

Štatistiky ukazujú, že v tomto smere je stále čo robiť. Hoci počet úmrtí na cestách v EÚ medzi rokmi 2010 a 2021 klesol o 32,8 percenta z 29 600 na 19 900, v roku 2022 toto číslo opäť vzrástlo na takmer 20 600 a EÚ odhaduje približne 20 400 úmrtí na cestách v roku 2023. V súčasnosti je takmer nemožné predpovedať budúci vývoj. „Z dnešného pohľadu však bude pravdepodobne ťažké dosiahnuť cieľ stanovený WHO a samotnou EÚ, ktorým je zníženie počtu úmrtí na cestách na polovicu v rokoch 2021 až 2030,“ vysvetlil odborník na bezpečnosť cestnej premávky DEKRA.
V tejto súvislosti poukázal na Globálny plán OSN pre Druhú dekádu: Akcie pre bezpečnosť na cestách na roky 2021-2030. Stanovuje sa v ňom dvanásť dobrovoľných výkonnostných cieľov, pričom ciele 3 a 4 sú obzvlášť dôležité z hľadiska infraštruktúry. Podľa cieľa 3 by všetky nové cesty pre všetkých účastníkov cestnej premávky mali spĺňať technické normy, ktoré zohľadňujú bezpečnosť cestnej premávky, alebo dosiahnuť trojhviezdičkové alebo lepšie hodnotenie do roku 2030. A podľa cieľa 4 by sa viac ako 75 percent ciest malo prispôsobiť na cesty, ktoré spĺňajú technické normy pre všetkých účastníkov cestnej premávky a zohľadňujú bezpečnosť cestnej premávky do roku 2030. Celosvetovo však len približne pätina ciest v súčasnosti dosahuje aspoň trojhviezdičkové hodnotenie pre chodcov, cyklistov a jazdcov na motorových dvojkolesových vozidlách. Ukazuje to Safety Insights Explorer vyvinutý Medzinárodným programom hodnotenia ciest (iRAP). iRAP je nezisková organizácia s poradným štatútom pri Hospodárskej a sociálnej rade OSN.

Infraštruktúra a rýchlostné obmedzenia môžu byť nevyhnutné

Podľa Kristiana Schmidta, koordinátora bezpečnosti cestnej premávky EÚ, je infraštruktúra kľúčovou súčasťou súboru faktorov, ktorým sa venuje prístup EÚ k „bezpečnému systému“. „Infraštruktúra je rozhodujúca pri asi 30 % vážnych dopravných nehôd,“ píše Schmidt v správe DEKRA o bezpečnosti cestnej premávky. Zatiaľ čo dobre udržiavané cesty znižujú riziko nehôd, bezpečné cesty – navrhnuté tak, aby zmiernili dôsledky chýb – znižujú závažnosť tých, ktoré sa predsa len stanú. V budúcnosti sa bude bezpečnosť infraštruktúry posudzovať systematickejšie a proaktívnejšie pre viac ciest v EÚ, čo pomôže zamerať investície. „Nie je možné len čakať, kým sa nestanú smrteľné nehody, a potom konať, ako pri predchádzajúcom mapovaní čiernych škvŕn,“ hovorí Schmidt.
Antonio Avenoso, výkonný riaditeľ Európskej rady pre bezpečnosť dopravy (ETSC), sa vo svojom vyhlásení zameral na tému 30 km/h (~20 mph) v mestách. Podľa jeho názoru by mestá a obce mali dostať právomoc štandardne zaviesť rýchlosť 30 km/h bez toho, aby im národné vlády kládli prekážky. „Bolo by naivné myslieť si, že limity 30 km/h ukončia smrť a zranenie na cestách v mestách. Malo by sa to však považovať za jednoduchý, nákladovo efektívny krok, ktorý má výhody nad rámec bezpečnosti,“ hovorí Avenoso. „Tiež to signalizuje hlasno a jasne prijatie reality, na ktorú sa v mnohých kútoch Európy zabudlo: že mestá by mali byť navrhnuté v prospech všetkých občanov,

Dôsledky nehôd spôsobených cestným zariadením

Správa o bezpečnosti cestnej premávky DEKRA 2024 okrem iného rieši aj riziká nehôd, ktoré predstavuje široká škála predmetov na krajnici. Napríklad stĺpy semaforov, stĺpy osvetlenia, dopravné značky a stĺpiky sú nevyhnutné pre bezpečne regulovanú cestnú premávku, ale môžu byť aj nebezpečnými prekážkami. Pre Správu o bezpečnosti cestnej premávky za rok 2017 už DEKRA vykonala nárazový test, aby pôsobivo demonštrovala nebezpečenstvo pre padajúcich motocyklistov v dôsledku kolízií s pevnými stĺpikmi.
S cieľom vizualizovať riziká pevných stĺpikov pre cyklistov v správe z roku 2024 vykonala DEKRA nárazový test s trojkolesovým nákladným bicyklom – v porovnaní s identickým testom s pružným plastovým stĺpikom. Pri náraze na pevný stĺpik došlo k silnému spomaleniu, ktoré spôsobilo vymrštenie figuríny zo sedla smerom k riadidlám. Stĺpik sa vylomil a fungoval ako rampa. Zadná časť bicykla bola zdvihnutá a figurína bola odhodená. Bicykel sa prevrátil. V reálnej jazdnej situácii mohla osoba na nákladnom bicykli utrpieť vážne zranenia. V inom teste sa ohybný stĺp jednoducho prevalil a potom sa opäť sám postavil. K výraznému spomaleniu nedošlo, figurína zostala na sedle a jazdná kondícia zostala ovládateľná.

Musí byť zabezpečená konektivita a kybernetická bezpečnosť

Vzhľadom na rastúcu konektivitu a digitalizáciu vo vozidlách a okolo nich budú dostupné komunikačné technológie, ako napríklad 5G, v budúcnosti zohrávať čoraz dôležitejšiu úlohu z hľadiska infraštruktúry. „Ak majú vozidlá komunikovať medzi sebou, ako aj so semaformi alebo systémami riadenia dopravy, musí byť vždy zabezpečená potrebná konektivita, pričom jedným z cieľov je, aby aj zraniteľní účastníci cestnej premávky, ako sú chodci a cyklisti, mohli využívať výhody prepojenej mobility. “, hovorí Fehlauer. Stále sa zvyšujúca úroveň automatizácie vo vozidlách a zvyšujúca sa konektivita podľa jeho názoru zvyšuje aj riziko elektronickej manipulácie zvonku. Na zatvorenie brán pre kybernetické útoky je potrebné čo najskôr prijať protiopatrenia – napríklad vo forme holistického systému riadenia kybernetickej bezpečnosti.
Podľa názoru odborníka DEKRA však pri všetkých optimalizačných opatreniach na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky netreba zabúdať na jednu podstatnú požiadavku: „Aby v prvom rade nevznikali nebezpečné situácie, zodpovedné správanie, správne posúdenie vlastných schopností a vysoký stupeň akceptovania pravidiel je a zostáva zásadný.“ Ani najlepšia cestná a komunikačná infraštruktúra či technológia vozidiel to nedokážu zmeniť.
Správa DEKRA o bezpečnosti cestnej premávky 2024 „Dopravné prostredie pre ľudí“ je k dispozícii na stiahnutie online na adrese www​.dekra-roadsafety​.com . Nájdete tam aj všetky predchádzajúce správy vrátane dodatočného obsahu.

Desať požiadaviek DEKRA na väčšiu bezpečnosť na cestách

  • Svet mobility sa mení stále rýchlejším tempom, čo si vyžaduje rýchlu reakciu z hľadiska návrhu infraštruktúry. Časové rámce plánovania sa musia skrátiť a musí sa obmedziť ťažkopádna nadmerná regulácia.
  • Na udržanie cestnej infraštruktúry v dobrom stave (nová výstavba, rozšírenie a údržba) sú potrebné dostatočné finančné prostriedky na investície.
  • Zriadenie a rozšírenie inteligentnej infraštruktúry (komunikácia medzi vozidlami a infraštruktúrou) sa musí urýchliť, aby sa čo najlepšie využili systémy automatizovaného riadenia.
  • Aby boli technológie prepojených vozidiel a vysoko automatizované riadenie úspešné, je potrebné zabezpečiť spoľahlivú komunikačnú infraštruktúru a štandardy pre komunikáciu vozidiel.
  • Na úsekoch s vysokým počtom nehôd musíme čoraz častejšie rozširovať úseky ciest tak, aby zahŕňali tretí jazdný pruh, ktorý sa strieda medzi jazdnými pruhmi, aby sa zabezpečili bezpečné možnosti predbiehania.
  • Na kritických úsekoch ciest treba zaviesť a presadzovať zákazy predbiehania.
  • Na vidieckych cestách musí byť krajnica vždy bez prekážok, ako sú stromy, stĺpy atď. V opačnom prípade je potrebné nainštalovať vhodné ochranné konštrukcie.
  • Je nevyhnutné, aby bol dostatok chránených priechodov pre chodcov a cyklistov.
  • Kruhové objazdy môžu na mnohých miestach zvýšiť plynulosť premávky, ako aj bezpečnosť. Je dôležité navrhnúť ich bezpečne.
  • Väčší dôraz by sa mal klásť na vzdelávanie a monitorovanie v oblasti bezpečnosti na cestách, aby sa zvýšilo akceptovanie, dodržiavanie a všeobecné povedomie o pravidlách cestnej premávky, najmä tých nových. Cenne k tomu môžu prispieť aj sprievodné imidžové kampane.