Na našej webovej lokalite používame súbory cookie na prispôsobenie obsahu a reklám, na poskytovanie funkcií sociálnych médií a na analýzu návštevnosti našej webovej lokality. Aby sme vám poskytli pohodlný online zážitok a zlepšili našu komunikáciu, kliknite na tlačidlo "PRIJAŤ VŠETKO". Týmto súhlasíte so spracovaním a zdieľaním vašich informácií s našimi partnermi v oblasti sociálnych médií, reklamy a analýzy. Svoj súhlas môžete kedykoľvek upraviť v Nastaveniach Ochrany osobných údajov.
Správa o bezpečnosti na cestách DEKRA 2024 „Dopravné prostredie pre ľudí“
Dobrá cestná infraštruktúra môže zachrániť životy
31. 7. 2024Safety on the road
Holistický prístup k politike dopravnej infraštruktúry
Hlavné rozdiely v normách bezpečnosti cestnej premávky na celom svete
Technológie pripojených vozidiel vyžadujú spoľahlivé pripojenie
Dostať sa bezpečne z bodu A do bodu B si okrem iného vyžaduje fungujúcu a bezpečnú cestnú infraštruktúru. Podľa odhadov Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) sa v súčasnosti každoročne zraní pri dopravných nehodách až 50 miliónov ľudí, z toho približne 1,2 milióna smrteľne. „Príčiny sú rôzne. Konštrukcia a stav cestnej infraštruktúry však často zohrávajú negatívnu úlohu – sú to faktory, ktoré prispievajú alebo zvyšujú následky nehôd“, zhŕňa Jann Fehlauer, výkonný viceprezident spoločnosti DEKRA, zistenia správy o bezpečnosti cestnej premávky DEKRA za rok 2024 „Dopravné prostredie pre ľudí“. 17. správa v sérii skúma rôzne problémové oblasti súvisiace s infraštruktúrou z pohľadu výskumu nehôd, dopravnej psychológie, technológie vozidiel, dizajnu infraštruktúry a legislatívy.
Viac ako kedykoľvek predtým je cestná infraštruktúra zachytená medzi širokou škálou požiadaviek. K tomu sa pridala rýchla zmena v mobilite v mnohých častiach sveta. Ďalší vývoj v oblasti technológie senzorov, výpočtového výkonu a kapacity batérií vytvoril nové formy mobility alebo spôsobil revolúciu v existujúcich. Táto zmena prebieha rýchlejšie, ako je možné prispôsobiť infraštruktúru.
„Vzhľadom na tieto zložité výzvy je starostlivé plánovanie a implementácia vhodných opatrení dôležitejšie ako kedykoľvek predtým, aby sa úplne zabránilo nehodám alebo aspoň minimalizovali ich následky,“ hovorí Fehlauer. Požiadavky na cesty a ich okolie závisia od mnohých parametrov – ako je účel cesty, predpokladaný objem dopravy a rozdelenie dopravy, t.j. využitie cesty rôznymi druhmi mobility. Napokon, svoju úlohu zohráva aj to, kto znáša náklady na plánovanie, (re)konštrukciu a údržbu. „Nezáleží však na tom, či je infraštruktúra navrhnutá pre zmiešanú dopravu, ako side o miestne a vidiecke cesty, alebo či je vyhradená pre určité skupiny užívateľov, ako sú pešie zóny, cyklistické diaľnice alebo diaľnice: Vždy sa treba zamerať na bezpečnosť,“ zdôrazňuje Fehlauer.
Neadekvátne podmienky na cestách v mnohých častiach sveta
Štatistiky ukazujú, že v tomto smere je stále čo robiť. Hoci počet úmrtí na cestách v EÚ medzi rokmi 2010 a 2021 klesol o 32,8 percenta z 29 600 na 19 900, v roku 2022 toto číslo opäť vzrástlo na takmer 20 600 a EÚ odhaduje približne 20 400 úmrtí na cestách v roku 2023. V súčasnosti je takmer nemožné predpovedať budúci vývoj. „Z dnešného pohľadu však bude pravdepodobne ťažké dosiahnuť cieľ stanovený WHO a samotnou EÚ, ktorým je zníženie počtu úmrtí na cestách na polovicu v rokoch 2021 až 2030,“ vysvetlil odborník na bezpečnosť cestnej premávky DEKRA.
V tejto súvislosti poukázal na Globálny plán OSN pre Druhú dekádu: Akcie pre bezpečnosť na cestách na roky 2021-2030. Stanovuje sa v ňom dvanásť dobrovoľných výkonnostných cieľov, pričom ciele 3 a 4 sú obzvlášť dôležité z hľadiska infraštruktúry. Podľa cieľa 3 by všetky nové cesty pre všetkých účastníkov cestnej premávky mali spĺňať technické normy, ktoré zohľadňujú bezpečnosť cestnej premávky, alebo dosiahnuť trojhviezdičkové alebo lepšie hodnotenie do roku 2030. A podľa cieľa 4 by sa viac ako 75 percent ciest malo prispôsobiť na cesty, ktoré spĺňajú technické normy pre všetkých účastníkov cestnej premávky a zohľadňujú bezpečnosť cestnej premávky do roku 2030. Celosvetovo však len približne pätina ciest v súčasnosti dosahuje aspoň trojhviezdičkové hodnotenie pre chodcov, cyklistov a jazdcov na motorových dvojkolesových vozidlách. Ukazuje to Safety Insights Explorer vyvinutý Medzinárodným programom hodnotenia ciest (iRAP). iRAP je nezisková organizácia s poradným štatútom pri Hospodárskej a sociálnej rade OSN.
Infraštruktúra a rýchlostné obmedzenia môžu byť nevyhnutné
Podľa Kristiana Schmidta, koordinátora bezpečnosti cestnej premávky EÚ, je infraštruktúra kľúčovou súčasťou súboru faktorov, ktorým sa venuje prístup EÚ k „bezpečnému systému“. „Infraštruktúra je rozhodujúca pri asi 30 % vážnych dopravných nehôd,“ píše Schmidt v správe DEKRA o bezpečnosti cestnej premávky. Zatiaľ čo dobre udržiavané cesty znižujú riziko nehôd, bezpečné cesty – navrhnuté tak, aby zmiernili dôsledky chýb – znižujú závažnosť tých, ktoré sa predsa len stanú. V budúcnosti sa bude bezpečnosť infraštruktúry posudzovať systematickejšie a proaktívnejšie pre viac ciest v EÚ, čo pomôže zamerať investície. „Nie je možné len čakať, kým sa nestanú smrteľné nehody, a potom konať, ako pri predchádzajúcom mapovaní čiernych škvŕn,“ hovorí Schmidt.
Antonio Avenoso, výkonný riaditeľ Európskej rady pre bezpečnosť dopravy (ETSC), sa vo svojom vyhlásení zameral na tému 30 km/h (~20 mph) v mestách. Podľa jeho názoru by mestá a obce mali dostať právomoc štandardne zaviesť rýchlosť 30 km/h bez toho, aby im národné vlády kládli prekážky. „Bolo by naivné myslieť si, že limity 30 km/h ukončia smrť a zranenie na cestách v mestách. Malo by sa to však považovať za jednoduchý, nákladovo efektívny krok, ktorý má výhody nad rámec bezpečnosti,“ hovorí Avenoso. „Tiež to signalizuje hlasno a jasne prijatie reality, na ktorú sa v mnohých kútoch Európy zabudlo: že mestá by mali byť navrhnuté v prospech všetkých občanov,
Dôsledky nehôd spôsobených cestným zariadením
Správa o bezpečnosti cestnej premávky DEKRA 2024 okrem iného rieši aj riziká nehôd, ktoré predstavuje široká škála predmetov na krajnici. Napríklad stĺpy semaforov, stĺpy osvetlenia, dopravné značky a stĺpiky sú nevyhnutné pre bezpečne regulovanú cestnú premávku, ale môžu byť aj nebezpečnými prekážkami. Pre Správu o bezpečnosti cestnej premávky za rok 2017 už DEKRA vykonala nárazový test, aby pôsobivo demonštrovala nebezpečenstvo pre padajúcich motocyklistov v dôsledku kolízií s pevnými stĺpikmi.
S cieľom vizualizovať riziká pevných stĺpikov pre cyklistov v správe z roku 2024 vykonala DEKRA nárazový test s trojkolesovým nákladným bicyklom – v porovnaní s identickým testom s pružným plastovým stĺpikom. Pri náraze na pevný stĺpik došlo k silnému spomaleniu, ktoré spôsobilo vymrštenie figuríny zo sedla smerom k riadidlám. Stĺpik sa vylomil a fungoval ako rampa. Zadná časť bicykla bola zdvihnutá a figurína bola odhodená. Bicykel sa prevrátil. V reálnej jazdnej situácii mohla osoba na nákladnom bicykli utrpieť vážne zranenia. V inom teste sa ohybný stĺp jednoducho prevalil a potom sa opäť sám postavil. K výraznému spomaleniu nedošlo, figurína zostala na sedle a jazdná kondícia zostala ovládateľná.
Musí byť zabezpečená konektivita a kybernetická bezpečnosť
Vzhľadom na rastúcu konektivitu a digitalizáciu vo vozidlách a okolo nich budú dostupné komunikačné technológie, ako napríklad 5G, v budúcnosti zohrávať čoraz dôležitejšiu úlohu z hľadiska infraštruktúry. „Ak majú vozidlá komunikovať medzi sebou, ako aj so semaformi alebo systémami riadenia dopravy, musí byť vždy zabezpečená potrebná konektivita, pričom jedným z cieľov je, aby aj zraniteľní účastníci cestnej premávky, ako sú chodci a cyklisti, mohli využívať výhody prepojenej mobility. “, hovorí Fehlauer. Stále sa zvyšujúca úroveň automatizácie vo vozidlách a zvyšujúca sa konektivita podľa jeho názoru zvyšuje aj riziko elektronickej manipulácie zvonku. Na zatvorenie brán pre kybernetické útoky je potrebné čo najskôr prijať protiopatrenia – napríklad vo forme holistického systému riadenia kybernetickej bezpečnosti.
Podľa názoru odborníka DEKRA však pri všetkých optimalizačných opatreniach na zvýšenie bezpečnosti cestnej premávky netreba zabúdať na jednu podstatnú požiadavku: „Aby v prvom rade nevznikali nebezpečné situácie, zodpovedné správanie, správne posúdenie vlastných schopností a vysoký stupeň akceptovania pravidiel je a zostáva zásadný.“ Ani najlepšia cestná a komunikačná infraštruktúra či technológia vozidiel to nedokážu zmeniť.
Správa DEKRA o bezpečnosti cestnej premávky 2024 „Dopravné prostredie pre ľudí“ je k dispozícii na stiahnutie online na adrese
www.dekra-roadsafety.com
. Nájdete tam aj všetky predchádzajúce správy vrátane dodatočného obsahu.
Desať požiadaviek DEKRA na väčšiu bezpečnosť na cestách
Svet mobility sa mení stále rýchlejším tempom, čo si vyžaduje rýchlu reakciu z hľadiska návrhu infraštruktúry. Časové rámce plánovania sa musia skrátiť a musí sa obmedziť ťažkopádna nadmerná regulácia.
Na udržanie cestnej infraštruktúry v dobrom stave (nová výstavba, rozšírenie a údržba) sú potrebné dostatočné finančné prostriedky na investície.
Zriadenie a rozšírenie inteligentnej infraštruktúry (komunikácia medzi vozidlami a infraštruktúrou) sa musí urýchliť, aby sa čo najlepšie využili systémy automatizovaného riadenia.
Aby boli technológie prepojených vozidiel a vysoko automatizované riadenie úspešné, je potrebné zabezpečiť spoľahlivú komunikačnú infraštruktúru a štandardy pre komunikáciu vozidiel.
Na úsekoch s vysokým počtom nehôd musíme čoraz častejšie rozširovať úseky ciest tak, aby zahŕňali tretí jazdný pruh, ktorý sa strieda medzi jazdnými pruhmi, aby sa zabezpečili bezpečné možnosti predbiehania.
Na kritických úsekoch ciest treba zaviesť a presadzovať zákazy predbiehania.
Na vidieckych cestách musí byť krajnica vždy bez prekážok, ako sú stromy, stĺpy atď. V opačnom prípade je potrebné nainštalovať vhodné ochranné konštrukcie.
Je nevyhnutné, aby bol dostatok chránených priechodov pre chodcov a cyklistov.
Kruhové objazdy môžu na mnohých miestach zvýšiť plynulosť premávky, ako aj bezpečnosť. Je dôležité navrhnúť ich bezpečne.
Väčší dôraz by sa mal klásť na vzdelávanie a monitorovanie v oblasti bezpečnosti na cestách, aby sa zvýšilo akceptovanie, dodržiavanie a všeobecné povedomie o pravidlách cestnej premávky, najmä tých nových. Cenne k tomu môžu prispieť aj sprievodné imidžové kampane.