Dobrá starostlivosť, dobrá viditeľnosť - stierače

30. 3. 2024

Vodiči prvých áut museli v daždivom počasí zastaviť alebo otvoriť strechu, aby vyčistili čelné sklo. Dnes túto prácu vykonávajú stierače čelného skla, často podporované intervalovým prepínaním a dažďovými senzormi. Zaručujú však dobrú viditeľnosť len vtedy, ak sú dobre udržiavané, prípadne vymenené. Jarné obdobie je vhodné na kontrolu stieračov.

Dobrá viditeľnosť je jednou z najdôležitejších vecí, pokiaľ ide o bezpečnosť na cestách,“ hovorí Stefanie Ritter, výskumníčka nehôd v spoločnosti DEKRA. „Opotrebované stierače to nedokážu zaručiť. Jazda v daždi sa potom môže ľahko zmeniť na jazdu naslepo.“ Opotrebované stierače zanechávajú na čelnom skle jemné šmuhy, ktoré môžu zakryť výhľad vodiča, keď je to naozaj dôležité: v daždi, v hmle alebo pri snežení. Dokonca aj jemné nečistoty, ako je prach alebo zvyšky hmyzu, už nie je možné zotrieť opotrebovanými stieračmi.

Efekt oslnenia prichádzajúceho auta

Najmä za súmraku a v tme môže oslnenie výrazne obmedziť viditeľnosť. Akonáhle svetlomety protiidúcej premávky zasiahnu pruhy alebo nečistoty na čelnom skle, vytvorí sa veľa rozptýleného svetla. „Opotrebované lišty stieračov sa preto môžu stať bezpečnostným rizikom, ktoré by ste nemali podceniť“, odporúča odborníčka z DEKRA. „Z času na čas stierače očistite a kľudne im doprajte aj nejaký ošetrujúci prípravok.“ Často na to postačí navlhčená handrička, no pri silnejšom znečistení dobre poslúži čistič skla alebo teplejšia voda so saponátom. Kvalitné stierače sú dnes určené na viac ako 750 000 cyklov stierania. To znamená, že stierajú plochu o veľkosti približne 60 futbalových ihrísk. Znesú teplotný rozsah -30°C až +80°C ako aj priame UV žiarenie zo slnka. Napriek tomu by sme ich mali kontrolovať a uistiť sa, že sú stále v dobrom stave.
Stierače čelného skla boli vyvinuté tak, aby si poradili s vodou, jemnými časticami a zvyškami hmyzu. Hrubé nečistoty, lístie alebo ľad sa lepšie odstraňujú ručne. Stierače sa často poškodia kvôli mrazivému počasiu, kedy zamrznú a prilepia sa na sklo. V takomto prípade je lepšie buď predvídať a pred mrazivou zimou ich nadvihnúť, alebo najskôr odmraziť čelné sklo a až potom ich začať používať. Stieranie ľadu alebo príliš veľkého množstva snehu tiež neprospieva gumeným častiam a motorčeku stieračov. Ale aj pri tej najlepšej starostlivosti sú stierače stále opotrebiteľné časti, ktoré bude treba skôr či neskôr vymeniť. Výmena sa blíži, keď začnú škrípať alebo hrkotať, a prestanú riadne stierať čelné sklo.

Prvý patent v roku 1903

Prvýkrát so stieraním čelného skla prišla američanka Mary Anderson v roku 1903. Po riešeniach, ktoré boli poháňané ručne alebo pracovali pod tlakom, firma Bosch v roku 1926 predstavila prvý elektricky poháňaný stierací systém. Ostrekovač čelného skla bol pridaný v roku 1959 a tiež prekrývanie dvoch stieracích líšt, ktoré zväčšilo zorné pole.
Potom ešte viac komfortu a bezpečnosti poskytli prerušované stierače, stierače zadného skla a dažďové senzory. V deväťdesiatych rokoch minulého storočia boli lišty stieračov ďalej vyvinuté pre teplotnú odolnosť a hladký chod kombináciou dvoch rôznych typov gumy. Potom prišla na rad zakrivená lišta stierača, ktorá sa prispôsobuje zakriveniu čelného skla a zaisťuje tak rovnomerný prítlak a dobrú kvalitu stierania. „Dnešné stierače čelného skla sú high-tech komponenty, ktoré robia všetko pre to, aby zabezpečili dobrú viditeľnosť,“ hovorí výskumníčka nehôd DEKRA. „Ale robia to len dovtedy, kým sa neopotrebujú, a potom je čas ich vymeniť.“