Odborníci DEKRA: únava za volantom sa často podceňuje
Tiché nebezpečenstvo za volantom: mikrospánok bez nehody je otázkou šťastia
- Odporúčanie: každé dve hodiny si urobte prestávku
- Silný spánok a krátka prechádzka po okolí urobí viac ako káva
- Systém varovania pred únavou povinný v nových vozidlách v EÚ
Únava za volantom predstavuje akútne riziko nehody. Experti na nehody DEKRA varujú pred podceňovaním rizík. „Každý, kto si sadne za volant, keď je unavený, a pokračuje v jazde napriek príznakom, ako je časté zívanie alebo slabnúca schopnosť sústrediť sa, vystavuje seba aj ostatných riziku,“ varuje výskumník nehôd Markus Egelhaaf.
„Ak si zdriemnete len na jednu sekundu pri rýchlosti 100 kilometrov za hodinu, prejdete takmer 30 metrov pri ‚jazde naslepo‘. A ak odložíte budík na tri sekundy, prejdete viac ako 90 metrov. „Počas toho sa auto vymklo spod kontroly a ak nedôjde k nehode, je to len šťastie,“ hovorí výskumník nehôd.
Podľa štúdie AAA Foundation for Traffic Safety sa odhaduje, že 17,6 % všetkých smrteľných nehôd v Spojených štátoch v rokoch 2017 – 2021 spôsobil ospalý vodič. Počas 5 ročného obdobia štúdie zahynulo pri nehodách, ktoré zahŕňali ospalých vodičov, odhadom 29 834 ľudí. V prípade Nemecka oficiálna štatistika nehôd za rok 2023 uvádza únavu ako príčinu 1 902 dopravných nehôd s následkom zranenia. Zranených bolo 3010 ľudí, z toho 42 smrteľne. Experti na nehody však predpokladajú, že počet nenahlásených prípadov je oveľa vyšší, keďže vodiči si únavu často nepriznávajú alebo ju nemožno dokázať.
„Temné obdobie“ vás unavuje
V „období tmy“ môže únava pri šoférovaní ľahšie nadobudnúť prevahu, varuje výskumník nehôd Egelhaaf. „Pre každého, kto po namáhavom dni jazdí dlhšie do šera alebo tmy, bude ťažšie udržať koncentráciu, najmä ak ide o monotónne úseky diaľnice. Ľudia, ktorí v noci spia len krátko alebo zle, sa tiež častejšie stávajú obeťami únavy.
Silné zdriemnutie a pohyb namiesto kávy
Vždy je nebezpečné, keď sa dostavia typické príznaky únavy: zívanie sa len ťažko dá potlačiť, sústredenosť sa znižuje, oči sa zatvárajú, máte problém udržať sa v jazdnom pruhu alebo si nepamätáte trasu, ktorú ste práve prešli. „Toto sú jasné signály, že je čas čo najskôr zastaviť a dať si prestávku,“ zdôrazňuje Egelhaaf.
„Najlepšie je poriadne sa vyspať.“ 15 až 20-minútové „silné zdriemnutie“ nasledované krátkym cvičebným programom na čerstvom vzduchu je účinnejšie ako typická káva alebo energetické nápoje. Tieto nápoje vás preberú len na krátko,“ hovorí výskumník nehôd. „Treba tiež poznamenať, že aj keď sú rýchle zdriemnutia účinné, nemôžu nahradiť pravidelný spánok v noci.“ Pozor si treba dávať aj na jedlo: plný žalúdok môže spôsobiť ospalosť. Preto je vhodnejšie ľahké jedlo. Z nápojov sa odporúča minerálna voda alebo džús.
Každé dve hodiny si urobte prestávku
Spravidla platí, že najneskôr po dvoch hodinách za volantom je čas dať si prestávku, aj keď sa ešte cítite primerane fit. „Tu vstupuje do hry osobná zodpovednosť pre každého. Ide predsa o vašu vlastnú bezpečnosť a bezpečnosť ostatných účastníkov cestnej premávky,“ zdôrazňuje výskumník nehôd DEKRA Egelhaaf. Každý, kto si sadne za volant, keď nie je spôsobilý viesť vozidlo, môže byť v závislosti od vnútroštátnych zákonov a predpisov stíhaný.
Systém varovania pri ospalosti povinný v nových vozidlách
Mnohé automobilky už dlhšie ponúkajú technické riešenie v podobe varovného systému ospalosti, ktorý pomáha predchádzať mikrospánku za volantom. Od júla 2024 sú takéto systémy povinné vo všetkých nových vozidlách v EÚ. Zhromažďujú údaje ako správanie pri jazde, udržiavanie v jazdnom pruhu, pohyby očí alebo žmurkanie, trvanie jazdy a rýchlosť. Ak systém varovania pred únavou zaznamená známky únavy, vydá varovanie, napríklad zvukovým signálom alebo vizuálnym signálom („šálka na kávu“) na displeji. To znamená urobiť si pre bezpečnosť prestávku – odborníci DEKRA dôrazne odporúčajú nebrať takéto varovania na ľahkú váhu.