Dopravný prieskum v Nemecku, Francúzsku, Českej republike a Dánsku
V štyroch krajinách sa hodnotili triedy vozidiel N1 (celková hmotnosť vozidla do 3,5 tony), N2 (3,5 až 12 ton) a N3 (nad 12 ton), každá na rôznych miestach – v zastavaných oblastiach, nezastavaných oblastiach a na diaľniciach. Pozorovací tím DEKRA Accident Research bol na cestách medzi aprílom a júlom 2022.
Celková miera používania bezpečnostných pásov bola najnižšia v Českej republike (77 %) a najvyššia vo Francúzsku (87 %), pričom medzi nimi sa nachádzalo Nemecko (82 %) a Dánsko (83 %).
Vo všetkých krajinách bola miera používania bezpečnostných pásov najvyššia v triede dodávok (N1). Väčšina tých, ktorí nemali zapnuté bezpečnostné pásy, bola v ľahkých nákladných vozidlách (N2) v Českej republike a Francúzsku a v ťažkých nákladných vozidlách (N3) v Nemecku a Dánsku.
Celkovo vo všetkých krajinách a triedach vozidiel používali bezpečnostné pásy častejšie osoby na sedadle vodiča ako cestujúci na ostatných predných sedadlách.
Údaje z Nemecka možno porovnať s predchádzajúcimi štúdiami DEKRA Accident Research z rokov 2004 až 2014. V priebehu rokov došlo v niektorých oblastiach k výraznému nárastu. To platí pre všetky triedy vozidiel, aj keď v rôznej miere; počiatočné čísla boli veľmi nízke pre ťažké nákladné vozidlá (N3), najmä v roku 2004.
Zvlášť pozoruhodný je napríklad nárast triedy N3 v zastavaných oblastiach z približne 21 % v roku 2004 a 49 % v roku 2014 na súčasných 73 %. Podobne v triede N3 na diaľnici sa sadzba zvýšila zo 16 % v roku 2004 na 66 % v roku 2014 na dnešných 82 %.
„Celkovo sa trend uberá správnym smerom; čísla, s ktorými prišli naši kolegovia v roku 2022, sú však stále rovnako znepokojujúce a v konečnom dôsledku neprijateľné,“ dodal Fehlauer. Rôzne štúdie odhadujú, že zo všetkých nepripútaných pasažierov kamiónu zabitých na ceste mohlo prežiť 40 až 50 %, ak by boli správne pripútaní. „Zlepšenie bude ťažké dosiahnuť bez hmatateľných pokút a riadneho monitorovania. Ale predovšetkým je stále potrebné veľké množstvo vzdelávania a presviedčania. DEKRA bude naďalej tvrdo pracovať, aby sa to podarilo,“ povedal Fehlauer.