Nebezpečenstvo na vidieckych cestách

09. 2. 2022
Ktoré cesty sú najnebezpečnejšie? Oficiálne štatistiky nehôd nám na túto otázku poskytujú jasnú odpoveď, prinajmenšom pre Nemecko. Už roky je zďaleka najväčší počet smrteľných dopravných nehôd na vidieckych cestách. Predstavujú približne 60 percent všetkých úmrtí na cestách v Nemecku - 1 592 ľudí v roku 2020. Jedným z najčastejších nebezpečenstiev sú kolízie so stromami pri cestách.
V roku 2020 zomrelo pri kolízii vozidla so stromom na vidieckych cestách v Nemecku viac ako 400 účastníkov cestnej premávky. Približne štvrtina úmrtí na vidieckych cestách je spôsobená nárazom do stromov - toto číslo je už roky nemenné. Absolútny počet nehôd počas pandémie v roku 2020 klesol. Percento zrážok so stromom vozidla sa však prakticky nezmenilo.
„Zrážky vozidiel so stromom v rýchlosti, ktorá je bežná pre vidiecku cestu, patria medzi kategórie nehôd s najvážnejšími predstaviteľnými následkami," hovorí Peter Rücker, vedúci výskumu nehôd spoločnosti DEKRA. „Sila nárazu je koncentrovaná na veľmi malej ploche a uvoľňuje obrovské množstvo energie. Aj v úplne nových, najmodernejších vozidlách sú šance na prežitie zrážky so stromom pri rýchlosti 80 km/h veľmi malé."
Zvlášť tam, kde sú stromy pravidelne rozmiestnené blízko cesty, môže byť aj malá nepozornosť smrteľná. „Ak niekto ide mimo vozovku, väčšinou je smer jazdy vozidla vzdialený iba niekoľko stupňov od pôvodnej trajektórie," hovorí expert DEKRA. "V týchto situáciách má stromoradie rovnaký účinok ako stena - pravdepodobnosť kolízie je takmer 100 percent." Inými slovami, cesty lemované stromami nenechávajú prakticky žiadny priestor na chyby.
V Nemecku sa diskutuje aj o všeobecnom rýchlostnom limite 80 km/h namiesto 100 km/h na úzkych vidieckych cestách. Podľa názoru odborníka DEKRA by táto zmena bola krokom správnym smerom: „Vždy sme obhajovali zavedenie toho, aby rýchlostné limity boli určované od prípadu k prípadu pre konkrétne podmienky každého úseku cesty. Nemá zmysel zaobchádzať s dobre vybudovanou, širokou a rovnou krajinou rovnako ako s úsekom, ktorý je kľukatý a úzky." Čím logickejšie sú obmedzenia rýchlosti pre účastníkov cestnej premávky, tým je pravdepodobnejšie, že ich budú aj dodržiavať. „Nakoniec, v závislosti od situácie, dokonca aj 80 km/h môže byť pre niektoré úseky stále príliš rýchlych."
Pri jazde na vidieckych cestách platia aj základné, rozumné pravidlá pre motoristov a motocyklistov: predvídajte potenciálne riziká, nejazdite príliš rýchlo, držte si odstup od vozidla vpredu. „Minimálny čas, ktorý potenciálne ušetríme napríklad bezohľadným predbiehacím manévrom, je neprimeraný riziku, ktoré predstavuje pre nás a ostatných," hovorí Peter Rücker.