Nedostatočné sústredenie na jazdu spôsobuje viac nehôd ako alkohol

20. 1. 2023 Ľudský faktor / Nehody

Vodiči, ktorí počas jazdy telefonujú, posielajú textové správy, zadávajú údaje do navigácie či nastavujú rádio, vystavujú seba aj ostatných nebezpečenstvu.

Odborníci v DEKRA naliehavo odporúčajú počas sedenia za volantom sústrediť svoju plnú pozornosť na riadenie auta a zdržať sa vedľajších aktivít akéhokoľvek druhu. „Riadenie vozidla nie je jednoduchou záležitosťou, častokrát vyžaduje vykonanie viacerých úkonov naraz. Ak k tomu pridáme ešte ďalšie vedľajšie aktivity, ohrozujeme nie len seba, ale aj ostatných účastníkov cestnej premávky. Ľudia môžu robiť rôzne veci naraz len vo veľmi obmedzenom rozsahu,“ hovorí Luigi Ancona, výskumník nehôd v DEKRA. „Štúdie o rozptýlení počas jazdy ukazujú: Multitasking za volantom nefunguje. Za každých okolností sa vyžaduje plná koncentrácia. Čokoľvek iné je príliš nebezpečné."
Napríklad štúdia z USA prichádza k záveru, že vodiči, ktorí používajú svoje mobilné telefóny, sú účastníkmi nehôd približne štyrikrát častejšie ako tí, ktorí ich nepoužívajú. Podľa Allianz centra pre technológie je rozptýlenie príčinou jednej z desiatich smrteľných nehôd. Inými slovami: Rozptyľovanie spôsobuje viac dopravných nehôd ako alkohol. „Žiaden vodič by počas jazdy dobrovoľne nezavrel oči na niekoľko sekúnd,“ hovorí výskumník nehôd Ancona. „Pozeranie sa do smartfónu počas šoférovania má však presne ten istý efekt: prejdete mnoho metrov a nepozeráte sa. Pri rýchlosti 50 km/h prejdete 28 metrov za 2 sekundy; pri rýchlosti 80 km/h prejdete za rovnaký čas 44 metrov.“
Dopravné pozorovanie uskutočnené spoločnosťou DEKRA Accident Research s viac ako 15 000 vodičmi áut po celom Nemecku ukázalo aktuálnosť problému už v roku 2017: V priemere 7 % vodičov venovalo pozornosť svojmu mobilnému telefónu namiesto šoférovania. Najčastejším zo sledovaných typov rozptýlenia bolo venovanie sa mobilu. Medzi ďalšie druhy rozptýlenia patrilo aj jedenie a pitie a používanie navigačného zariadenia alebo rádia. Telefonovanie a čítanie alebo posielanie textových správ nie sú teda jediné veci, ktoré zvyšujú riziko nehody počas jazdy. Iné sekundárne činnosti môžu spôsobiť, že sa vodiči ocitnú v protismere alebo v priekope na okraji cesty skôr, ako si to uvedomia – či už používajú navigačné zariadenie, siahajú po nápoji alebo sa snažia pustiť hudbu, hádajú sa so spolujazdcom, alebo sa otáčajú tvárou k deťom na zadných sedadlách. „Dokonca aj telefonovanie pomocou zariadenia hands-free môže v prípade náročných rozhovorov vyžadovať príliš veľa pozornosti a príliš odvádzať pozornosť od šoférovania,“ varuje Ancona, výskumník nehôd DEKRA.