Zistenia zo Správy o bezpečnosti cestnej premávky DEKRA za rok 2024
Pevné stĺpiky na cyklotrasách predstavujú vysoké riziko nehôd
- Nárazový test DEKRA s nákladným bicyklom poukazuje na výhody flexibilných stĺpikov
- Faktory súvisiace s infraštruktúrou sú často relevantné pri cyklistických nehodách
- Cyklistické chodníky a chodníky by mali byť bez prekážok
Semafor alebo svetelné stĺpy, dopravné značky alebo stĺpiky – to všetko má často dôležitú funkciu na cestách a v ich okolí. „Zároveň však môžu predstavovať prekážky, ktoré spôsobujú nehody alebo zhoršujú následky nehôd,“ varuje výskumník nehôd DEKRA Markus Egelhaaf. Pre Správu o bezpečnosti cestnej premávky DEKRA 2024 „Dopravné prostredie pre ľudí“ prešiel nákladný bicykel dvoma nárazovými testami, jeden proti flexibilnému stĺpiku a druhý proti pevnému. Účinky sotva mohli byť rozdielnejšie.
V posledných rokoch sa dopravné priestory čoraz viac menia tak, aby uľahčili aktívne formy mobility. Okrem čisto vizuálneho značenia, ako sú cyklochodníky alebo chodníky, sa častejšie využívajú aj stĺpiky. To zaisťuje, že rozdelenie chodníka a cyklochodníka je rozpoznateľné za všetkých poveternostných podmienok a účinne zabraňuje zneužitiu infraštruktúry na parkovanie alebo ako alternatívnu trasu, čím chráni skutočnú skupinu užívateľov. Stĺpiky sa používajú aj na vytvorenie vizuálnej bariéry na križovatkách alebo napríklad na zabránenie vjazdu áut na cyklistické alebo pešie chodníky. Pri náraze do stĺpika, najmä bicyklom, však môžu mať takéto nehody vážne následky.
Na vizualizáciu rizík, ktoré pre cyklistov predstavujú pevné stĺpiky, vykonala DEKRA nárazový test s nákladným bicyklom. Rovnaký test bol tiež vykonaný v rovnakej konfigurácii proti pružnému plastovému stĺpiku. Použitý bol trojkolesový e-cargo bicykel s nárazovou rýchlosťou 25 km/h. Pri teste proti pevnémustĺpiku došlo k silnému spomaleniu, ktoré odhodilo figurínu zo sedla smerom k riadidlám. Patník sa vylomil a potom fungoval ako rampa. Zadná časť bicykla bola nadvihnutá, figurína sa odhodila a bicykel sa prevrátil. „V reálnej situácii by osoba jazdiaca na bicykli utrpela vážne zranenia,“ hovorí Egelhaaf, výskumník nehôd DEKRA.
Pri teste s pružným stĺpikom sa bicykel jednoducho prevrátil, stĺpik sa potom opäť postavil. K výraznému spomaleniu nedošlo a figurína zostala na sedle. Jazdná situácia zostala pod kontrolou. „Ďalšou výhodou flexibilných stĺpikov je, že v prípade kolízie s motorovým vozidlom sú škody na infraštruktúre aj na vozidle obmedzené na minimum“, hovorí expert DEKRA. Lepšie chránení sú aj používatelia iných vozidiel, ako sú bicykle, e-kolobežky atď.
Vážne následky nehôd v dôsledku cestnej techniky
Vo svojej Správe o bezpečnosti cestnej premávky za rok 2017 už DEKRA použila nárazový test, aby pôsobivo demonštrovala, aké nebezpečné môžu byť nárazy na pevné stĺpiky navádzacích značiek v zákrutách pre padajúcich pasažierov na motocykli. Výmena oceľovej konštrukcie za plastový stojan výrazne znížila riziko zranenia. „Ale aj pri relatívne nízkej rýchlosti chodcov a cyklistov môžu pevné predmety pôsobiť ako nebezpečná prekážka. To je niečo, čo vidíme znova a znova pri nehodách,“ hovorí expert DEKRA.
Podľa jeho názoru orgány zodpovedné za cesty a chodníky často nekladú dostatočný dôraz na to, aby boli chodníky a cyklotrasy priechodné. Napríklad sa šetrí na dlhšej rampe, ktorá by bola potrebná, ak by sa nepoužil stĺp semaforu umiestnený uprostred chodníka a cyklotrasy. Alebo sa dočasné značenie stavebných prác často umiestňuje na chodník, aby sa predišlo reguláciám semaforov alebo obchádzkam. „Výsledné nebezpečenstvo sa až príliš často jednoducho akceptuje – či už pre ľudí na invalidných vozíkoch alebo s chodítkami, pre ľudí so zrakovým postihnutím, pre rodičov s kočíkmi alebo pre deti na bicykloch. Kvôli zúženému priestoru sa napríklad musia presunúť na cestu, a to často v oblastiach bez zníženého obrubníka,“ kritizuje výskumník nehôd.
Počet nehôd by sa mohol zvýšiť
Staršie štúdie z Holandska objasňujú, že kolízie so stĺpikmi a prvkami používanými na zúženie vozovky zohrávajú významnú úlohu pri nehodách na bicykli. Výsledky štúdií ministerstva infraštruktúry a životného prostredia v spolupráci s nadáciou Consumer and Safety Foundation ukazujú, že približne polovica všetkých nehôd na bicykli je čiastočne spôsobená jedným alebo viacerými faktormi súvisiacimi s infraštruktúrou. Podľa štúdie zverejnenej v roku 2008 stĺpiky a podobné prvky tvorili už vtedy 12 percent týchto nehôd.
„Vzhľadom na rastúcu rýchlosť bicyklov a väčšiu šírku nákladných bicyklov musíme počítať s tým, že takéto nehody sa budú stávať častejšie,“ predpovedá Markus Egelhaaf. Požiadavky rôznych organizácií na ochranu záujmov cyklistov úplne upustiť od stĺpikov sú preto na prvý pohľad pochopiteľné. Existujú však aj situácie, v ktorých ich použitie, ak sa uvažuje holisticky, prináša výhody z hľadiska bezpečnosti. „V takýchto prípadoch je však dôležité zabezpečiť, aby boli stĺpiky dobre viditeľné za všetkých svetelných a poveternostných podmienok použitím vhodného sfarbenia a vhodnej minimálnej výšky,“ hovorí výskumník nehôd DEKRA. Okrem toho by sa malo zvážiť použitie pružných stĺpikov a tam, kde je to možné, ich implementovať.
Ďalšie základné informácie o tejto téme, ako aj o mnohých ďalších aspektoch „Dopravného prostredia pre ľudí“, možno nájsť v Správe o bezpečnosti cestnej premávky DEKRA 2024. Je dostupná na
www.dekra-roadsafety.com
.