Toyota plánuje v Japonsku postaviť mesto budúcnosti
Na úpätí posvätnej japonskej hory Fuji-San už čoskoro vyrastie Mesto Budúcnosti – Woven City. Mestský život v ňom chce otestovať výrobca automobilov Toyota.
Tak ako mnoho výrobcov automobilov aj vedenie spoločnosti Toyota sa zaoberá transformáciou z výrobcu automobilov na poskytovateľa služieb v oblasti mobility – investuje napríklad miliardy do spoločnosti Uber, či jeho ázijských alternatív nazývaných Didi Chuxing a Grab. Japonský priemyselný gigant však ide ešte o krok ďalej. Plánuje totiž vytvoriť rovno celé mesto.
Otvorenosť pre partnerstvá
Spoločnosť Toyota sa nezaujíma iba o bežné vývojové ciele, ako sú napríklad vytváranie sietí, autonómia, elektrifikácia a zdieľanie: „Sledujeme budúcnosť umelej inteligencie, ľudskej mobility, robotiky, materiálových vied a udržateľnej energie,“ hovorí Akio Toyoda, vnuk zakladateľa spoločnosti. Namiesto toho, aby sa to dialo v špecializovaných laboratóriách po celom svete, sa Akio pýta: „Prečo nevybudovať skutočné mesto, žiť v ňom ako skutoční ľudia a bezpečne testovať všetky druhy technológií?“
Vyzval preto partnerské spoločnosti, vedcov a inžinierov z celého sveta, aby vyvinuli svoje inteligentné technológie pre mobilitu, bývanie a mestskú infraštruktúru. Modelové mesto s názvom Woven City bude mať spočiatku 2 000 obyvateľov, jeho budúci rast však nie je vylúčený. Na webovej stránke woven-city.global sa môžu záujemcovia uchádzať o účasť ako obyvatelia alebo ako zástupcovia spoločností s vlastnými nápadmi.
Bezpečná sieť dopravných trás
Štrukturálny koncept mesta vypracoval spolu s vedením spoločnosti Toyota hviezdny architekt Bjarke Ingels v priebehu ôsmych mesiacov. Tento 45-ročný Dán si získal meno výstavbou sídla spoločnosti Google v Mountain View a 2World Trade Center v New Yorku. V súčasnosti na 71 hektároch od nuly vytvára jadro plne prepojeného mesta budúcnosti. „Začali sme rozdelením typickej ulice na tri samostatné formy mobility,“ vysvetľuje. „Prvý typ slúži na rýchlejšiu prepravu a každé vozidlo v nej bude autonómne s nulovými emisiami. Druhým typom bude mestská promenáda zdieľaná chodcami a pomalšou osobnou mobilitou (napr. bicykle, kolobežky) a tretím typom ulice bude lineárny park s cestičkami iba pre chodcov. „Každá z týchto troch paralelných dopravných trás bude križovaná a vytvorí sa z nej sieť tvorená deviatimi (3x3) blokmi, po ktorej bude možné jazdiť svižným tempom alebo sa k nej dostanete prechádzkou parkom. Prísne štrukturálne oddelenie podľa rýchlosti premávky zlepšuje nielen kvalitu života, ale aj bezpečnosť.“
Spoločnosť Toyota plánuje vybudovať viacgeneračné domácnosti, o ktoré sa okrem umelej inteligencie starajú aj asistenčné roboty. Dôležitú úlohu v rámci mobility v meste bude okrem iného hrať Toyota Micro Palette – autonómne mikro vozidlo, ktoré zvládne všetky druhy pochôdzok alebo nákupov v meste. Rovnako aj samotné obchody môžu byť umiestnené do kontajnerových vozidiel založených na koncepte e-Palette, ktorý Toyota predstavila v roku 2019.
Energetická sebestačnosť
Pokiaľ ide o dodávku energie, Toyota sa spolieha na vlastnú technológiu palivových článkov, ktorá bude inštalovaná v stacionárnych zariadeniach. Okrem toho sa na domoch nainštalujú solárne články. Budovy budú postavené pomocou kombinácie tradičnej japonskej drevenej konštrukcie a najmodernejších výrobných robotov.
Všetky mestské časti a bloky v sieti budú kombinovať život a prácu. Začiatok výstavby mesta budúcnosti bol ohlásený na rok 2021.