Výskumný projekt DEKRA s univerzitami v Marseille a Montreale

Vysoké riziko zranenia pri páde z e-kolobežky – prilba zaručí iba určitú ochranu

20. 3. 2025 Safety on the road

Cyklistická prilba dokáže do určitej miery ochrániť hlavu aj pri náraze e-kolobežky. Riziko zranenia však zostáva vysoké. Ide o výsledok medzinárodného výskumného projektu vedeného spoločnosťou DEKRA Accident Research spolu s dvoma univerzitami.

  • Priamy náraz absorbuje, ale stále existuje vysoké zaťaženie krku a mozgu
  • Prvá experimentálna štúdia kinematiky hlavy a prilby pri páde e-kolobežky
  • Výsledky tiež vyvolávajú otázky týkajúce sa noriem pre testovanie prilieb
V Crash Test Center DEKRA v Neumünsteri v Nemecku boli simulované dva rôzne scenáre nehôd pri rýchlosti 20 km/h. V každom prípade predné koleso e-kolobežky narazilo na obrubník – v jednom scenári v pravom uhle, v druhom pod uhlom 55 stupňov. Nárazová figurína mala prilbu v jednej sérii testov, v druhej nie. Počas havárií sa na rôznych miestach figuríny merali biomechanické zaťaženia, ktoré v takomto scenári ovplyvňujú ľudí. Výskumníci z Université Gustave Eiffel v Marseille (Francúzsko) a École de Technologie Supérieure v Montreale (Kanada) vyhodnotili výsledky spolu s DEKRA Accident Research.
„V podstate sa dá povedať, že prilba tlmí priamy náraz na hlavu. Zároveň však sily pôsobiace na krk a mozog v dôsledku rotačného pohybu hlavy zostávajú vysoké," vysvetľuje Andreas Schäuble, odborník na biomechaniku z DEKRA Accident Research. „To znamená, že prilby môžu znížiť závažnosť zranení, čo je jasným odporúčaním pre ich použitie. Pri takýchto scenároch nárazu však nemôžu zabrániť zraneniam mozgu vo všetkých prípadoch."
Štúdia je prvou, ktorá experimentálne skúma kinematiku hlavy a účinnosť cyklistických prilieb pri náraze na e-kolobežke. S celkovo šiestimi individuálnymi nehodami na rovnakej rýchlostnej úrovni a s jedným modelom prilby bez systému MIPS nemôže plne reprezentovať všetky mysliteľné scenáre. „Touto sériou testov sme však vytvorili dobrý východiskový bod pre ďalší výskum,“ hovorí Schäuble. „Rovnako ako v predchádzajúcich projektoch, skutočné nárazové testy poskytujú vynikajúci základ pre vývoj a overovanie simulačných modelov pre ďalšie vyšetrovania."
Výsledky nárazových testov tiež vyvolávajú otázky o normách a testovacích štandardoch pre cyklistické prilby. „Pri dnešných testoch prilieb hrá úlohu iba priama energia nárazu, teda lineárne zrýchlenie. Ako sme ukázali pri týchto nárazových testoch, mali by sa brať do úvahy aj nárazy pod uhlom a rotačné pohyby," odporúča výskumník nehôd DEKRA, najmä preto, že tieto záťaže nie sú relevantné len pri nehodách na elektrických kolobežkách, ale aj pri pádoch z bicykla.
Vedecká publikácia o testoch (v časopise Traffic Injury Prevention) nájdete tu .