Tipy pre motorový olej
Žiadny motor nebeží bez mazania
- Už v roku 1928: Časopis DEKRA vysvetľuje technológiu vozidiel
- Pravidelne kontrolujte a vymieňajte olej pre dlhšiu životnosť
- Pri dopĺňaní použite správny druh oleja
Nič nefunguje bez motorového oleja – aspoň nie v aute s benzínovým alebo naftovým motorom. Olej znižuje trenie, odvádza teplo a udržiava motor čistý. Ale ktoré mazivo je to správne? Ako často by ste ho mali kontrolovať? A čo sa stane, ak je hladina oleja príliš nízka? Časopis „DEKRA“ odpovedal na mnohé z týchto otázok už takmer pred 100 rokmi.
Piesty, ložiská, kľukové hriadele, ventily – spaľovací motor má mnoho pohyblivých častí, ktoré je potrebné mazať. Čerpadlo dodáva olej do všetkých dôležitých oblastí motora. Tam vytvára ultratenký ochranný film a zabezpečuje, že pohyblivé kovové časti sa hladko kĺžu po sebe, namiesto toho, aby sa navzájom opotrebovávali. Olej tiež odvádza teplo, udržiava motor čistý a chráni ho pred koróziou. Skrátka, bez oleja by sa motor rýchlo pokazil.
Toto všetko nie je nič nové – experti spoločnosti DEKRA už 100 rokov vysvetľujú motoristom technológiu vozidiel. Už v roku 1928 časopis „DEKRA Magazine“ uviedol:
„Tento olejový film je extrémne tenký – len niekoľko stotín milimetra – pretože tolerancie v moderných výrobných procesoch, ktorých cieľom je dosiahnuť čo najtichší chod motorov, sú len niekoľko stotín milimetra. [...] Nedostatok oleja môže spôsobiť vážne poškodenie motora, takže správne zásobovanie motora správnym olejom je jedným z najdôležitejších aspektov údržby celého auta.“
Aké druhy oleja existujú?
Svet motorových olejov možno dnes rozdeliť do troch základných kategórií, ktoré sa líšia najmä výrobnými procesmi: Minerálny olej sa v podstate vyrába z prírodných ropných rafinátov. Syntetický olej sa zvyčajne vyrába zo zložiek zemného plynu, a to aj vo veľkých priemyselných závodoch. Polosyntetický olej je zvyčajne zmesou oboch. Všetky tri kategórie majú rôznu kvalitu. Spotrebitelia by mali hľadať značky a konzultovať príslušné testy v špecializovaných časopisoch alebo na webových stránkach.
Čo znamenajú všetky skratky?
Výrobcovia vozidiel presne špecifikujú, aký olej sa musí v konkrétnom vozidle použiť. Typ závisí od motora a jeho výkonu, ale aj od podnebia regiónu, v ktorom sa vozidlo používa. Všetky tieto informácie nájdete v príručke k vozidlu. V podstate musí byť olej dostatočne riedky, aby chránil všetky časti hneď po naštartovaní motora. Každé mazivo je však určené iba pre určitý teplotný rozsah, ktorý možno rozpoznať podľa hodnoty SAE (napr. 10W-50). Poskytuje informácie o viskozite oleja. „W“ znamená zimu. Číslo pred písmenom označuje najnižšiu teplotu, pri ktorej sa olej môže používať. Čím menšie číslo, tým je olej vhodnejší na použitie v chladných oblastiach. Čísla nasledujúce za „W“ opisujú tekutosť oleja pri 100 °C (212 °F). Každý motor je nastavený na špecifický rozsah viskozity, a preto potrebuje správny olej. Takmer všetci výrobcovia vozidiel majú v súčasnosti vlastné označenia a normy pre oleje, ktoré spĺňajú ich príslušné špecifikácie. Tieto špecifikácie a označenia nájdete v príručke k vozidlu alebo na predajnom obale oleja.
Motorové oleje musia spĺňať aj ďalšie špecifikácie, napr. špecifikácie Amerického ropného inštitútu (API) alebo Európskej asociácie výrobcov automobilov (ACEA).
Olej s dlhou životnosťou je vo všeobecnosti drahší, ale predlžuje intervaly údržby až na 30 000 kilometrov (približne 18 600 míľ), čo môže z dlhodobého hľadiska ušetriť náklady. Dôležité je však aj presne dodržiavať špecifikácie výrobcu.
V roku 1928 mala technológia ešte ďaleko od dosiahnutia takýchto intervalov, ako opisuje časopis DEKRA:
„Ako pokyny pre výmenu oleja sa uvádzajú tieto pokyny: pre novšie motory po prvých 500 kilometroch, potom po ďalších 750 kilometroch a potom po každých 1 000 až 1 500 kilometroch.“
Môžem použiť automobilový olej v motocykli?
Mnoho motocyklov má spoločný systém mazania pre motor, prevodovku a spojku. Preto motocyklové oleje obsahujú špeciálne prísady, ktoré zabezpečujú funkciu spojky. Nesprávny olej môže spôsobiť prešmykovanie alebo rýchlejšie opotrebovanie spojky.
Doplňte olej – ale urobte to správne!
Vždy kontrolujte hladinu oleja, keď je motor teplý. Auto by malo byť ponechané na rovnom povrchu minútu alebo dve, aby sa olej zhromaždil na dne. Hladina by mala byť medzi dvoma značkami na mierke. Ak je hladina oleja nízka, je potrebné ju opatrne doplniť správnym olejom. Plniaci otvor sa zvyčajne nachádza v hornej časti motora a skrutkovací uzáver je často označený olejničkou. Dopĺňajte pomaly a najlepšie pomocou lievika, aby nič nekvapkalo. Nechajte ho trochu usadiť, potom mierku utrite a znova ju skontrolujte.
Pozor: Nikdy nedopĺňajte priveľa oleja. V opačnom prípade hrozí riziko, že kľukový hriadeľ bude ponorený v oleji, čo by nemal byť. Môže nastať situácia ako keď použijete ručný mixér na šľahanie bielkov: Olej sa napení a preto už nemôže správne plniť svoju úlohu mazania motora.
Mimochodom, oleje od rôznych výrobcov sa môžu miešať, ale iba pokiaľ majú rovnaké špecifikácie. Nemiešajte rôzne viskozity a špecifikácie!
Ako často by som mal kontrolovať hladinu oleja?
V mnohých moderných vozidlách senzory monitorujú hladinu oleja a zobrazujú varovanie na prístrojovej doske. Nemali by ste sa však spoliehať len na toto, ale hladinu oleja kontrolujte manuálne v pravidelných intervaloch (maximálne po 1 000 kilometroch alebo 600 míľach).
Čo sa stane, ak je hladina oleja príliš nízka?
Ak je hladina oleja príliš nízka, zvyčajne sa rozsvieti kontrolka oleja. Môžete si tiež všimnúť nezvyčajné zvuky motora, ako je hrkotanie alebo klepotanie, alebo náhlu stratu výkonu. Aby ste predišli poškodeniu, mali by ste čo najskôr zaparkovať vozidlo a skontrolovať hladinu oleja.
Viem si vymeniť olej sám?
Teoreticky áno, za predpokladu, že máte potrebné znalosti a správne nástroje. V moderných autách je však potrebné vynulovať aj indikátor servisného intervalu. Dôležité: Motorový olej je mimoriadne škodlivý pre životné prostredie a nikdy sa nesmie likvidovať v kanalizácii ani s domovým odpadom.
V skratke: málo úsilia, veľký účinok
Kontrola hladiny oleja je jednoduchá a dá sa vykonať rýchlo počas tankovania. Motor sa vám za vašu starostlivosť odmení dlhšou životnosťou. DEKRA na to upozorňovala už v roku 1928 – a to najmä zamestnaných vodičov:
„Koľkokrát sa hriechy páchajú pri mazaní motorového vozidla z nedbanlivosti a lenivosti, ale v mnohých prípadoch aj z nevedomosti. Bývalým hriešnikom by som chcel povedať: zamyslite sa nad sebou, zvážte škodu, ktorú spôsobujete svojmu zamestnávateľovi, keď hrubo porušujete svoju povinnosť z čírej nedbanlivosti.“