DEKRA Accident Research spolupracuje s univerzitami vo Francúzsku a Kanade

Zistenia výskumu: Vysoké riziko poranenia hlavy pri nehodách na e-kolobežkách

24. 7. 2023 Budúce služby vozidiel a mobility / Safety on the road / Automotive

Význam e-kolobežiek ako dopravného prostriedku rastie – a tým aj ich podiel v štatistikách nehôd. V Nemecku polícia v roku 2022 zaznamenala celkovo 8 260 nehôd so zranením osôb na elektrických kolobežkách. Jedenásť ľudí bolo zabitých a viac ako 1 200 bolo ťažko zranených. Pri nehodách na e-kolobežkách je obzvlášť ohrozená hlava. Ide o prvý výsledok výskumného projektu s DEKRA Accident Research a dvoma univerzitami.

  • Simulačný model vyvinutý na základe nárazového testu DEKRA
  • Náraz hlavy na zem je takmer v každom prípade závažný
  • Ďalšie štúdie o účinku prilieb sa uskutočnia v tomto roku
Simulačný model bol vyvinutý v spoločnom projekte s výskumníkmi z Université Gustave Eiffel v Marseille (Francúzsko) a École de technologie supérieure v Montreale (Kanada). „Projekt sa zameral na overenie tohto modelu na základe nárazového testu DEKRA,“ vysvetľuje Andreas Schäuble, odborník na biomechaniku z DEKRA Accident Research. „Elektrokolobežka narazila na obrubník, čo je v skutočnosti bežný scenár nehody. Nie nadarmo predstavujú sólo nehody (bez dalšieho účastníka nehody) viac ako tretinu všetkých nehôd na e-kolobežkách v štatistikách.“
Simulácia skúmala viac ako 160 individuálnych scenárov zrážky, ktoré sa okrem iných faktorov líšili počiatočnou rýchlosťou, uhlom dopadu na obrubník a veľkosťou osoby na e-kolobežke. Cieľom bolo dozvedieť sa viac o kinematike nárazu – čo sa deje s ľudským telom počas nárazu a po ňom. „Na základe toho sa potom dá kvantifikovať pravdepodobnosť úrazu,“ vysvetľuje odborník DEKRA.
Prvý výsledok výskumu: pri pádoch, ako sú tie v skúmaných scenároch, je obzvlášť ohrozená hlava – takmer vo všetkých prípadoch došlo k nárazu hlavy na zem s rizikom otrasu mozgu. Deväťdesiat percent prípadov vykazovalo riziko ťažkých až veľmi ťažkých poranení hlavy. Zároveň boli rýchlosti nárazu v rozmedzí špecifikácií testovania pre cyklistické prilby. „V prvom rade to naznačuje, že bežná cyklistická prilba by mohla poskytnúť účinnú ochranu hlavy a buď predchádzať zraneniam alebo ich zmierniť vo veľkej väčšine skúmaných scenárov,“ povedal Andreas Schäuble.
Toto je východiskový bod pre ďalší výskum. Tri zapojené inštitúcie vykonali ďalšiu sériu nárazových testov, aby preskúmali ochranný účinok cyklistických prilieb. Hodnotenia v súčasnosti prebiehajú a majú byť zverejnené do konca roka.
Aktuálny výskumný dokument možno nájsť online ako článok s otvoreným prístupom tu: