Ako bezpečne prepravovať bicykle autom?

Keď bicykle cestujú

May 15, 2024 Automotive

Kto chce svoj bicykel prepravovať autom, často používa zadný nosič, ktorý je upevnený na spojke prívesu. Odborníci DEKRA vysvetľujú, na čo treba pamätať pri jeho inštalácii a používaní, aby každá vaša cesta bola bezpečná.

  • Nepreťažujte nosič na bicykle alebo spojku prívesu
  • Zadné zaťaženie auta mení jeho jazdné vlastnosti
  • Špeciálne označenia nosičov vyžadované zákonom v niektorých krajinách
Nosič na bicykle sa vyznačuje ľahkou inštaláciou, nízkou nakladacou výškou a nízkym odporom vzduchu počas jazdy. Pre vlastníkov elektrických bicyklov, ktorých hmotnosť je o niečo väčšia, môže byť manipulácia s nimi náročnejšia, preto niektoré modely nosičov disponujú mini nakladacou rampou, ktorá uľahčuje nakladanie. Na zadnom nosiči je bicykel umiestnený v nosnej lište, naviac je pripevnený k rámu pomocou konzoly a ku kolesám pomocou popruhov. Dodatočné zaistenie pomocou upínacích popruhov na nosiči alebo vozidle poskytuje dodatočnú podporu a znižuje vibrácie počas jazdy.
Pred jazdou je dôležité skontrolovať a odstrániť všetky časti bicykla, ako napríklad fľašu na vodu, vzduchovú pumu, a pod., ktoré by sa mohli počas jazdy uvoľniť. V prípade elektrických bicyklov si dajte pozor na batériu, ktorá musí byť umiestnená vo vnútri vozidla, aby bola chránená v prípade nárazu. Na dlhšie cesty s elektrobicyklami na nosiči sa odporúča použiť poťah. Ten chráni citlivé elektrické časti pred dažďom a nečistotami, ako sú ovládacie prvky, kontakty batérie a displej.

Spojka prívesu

Na začiatku sezóny si spojka prívesu, ako nosná časť, vyžaduje vašu pozornosť. Guľová tyč musí dobre sedieť aj pri zatrasení, a pri používaní musí byť zablokovaná. Pred jazdou by ste tiež mali skontrolovať svetlá na nosiči, či fungujú správne.
Dôležité je aj to, aby nosnosť nosiča bola dostatočná na hmotnosť prepravovaných bicyklov. Dva elektrobicykle vážia bežne okolo 50 kilogramov bez batérií. Nosné zaťaženie spojky prívesu musí byť tiež dostatočné, t. j. vyššie ako hmotnosť bicyklov plus hmotnosť samotného nosiča. Tu vám pomôže návod na obsluhu vozidla.

Zmena jazdných vlastností

Bicyklami naložený príves mení ovládanie vozidla. „Ruksak" s hmotnosťou 70 až 80 kilogramov vzadu uberá časť záťaže z prednej nápravy a posúva ťažisko vozidla viac dozadu. V dôsledku toho je auto náchylnejšie na bočný vietor. Je preto dôležité jazdiť s naloženým autom ešte opatrnejšie ako obvykle.
Pri cestnách do zahraničia si overte pravidlá označovania zadných nosičov. Napríklad v Taliansku, Španielsku a Portugalsku je povinná bielo-červená reflexná výstražná značka s rozmermi 50 x 50 cm. V Nemecku nesmie byť vozidlo s nosičom a bicyklami celkovo širšie ako 2,55 metra. Ak náklad z boku prečnieva viac ako 40 cm cez svetlá vozidla, musí byť za zlej viditeľnosti alebo v tme označený červeným svetlom. Inak vám hrozí pokuta.