CRASH TEST: Motocykel vs. Traktor s radlicou
V septembri sa v nemeckom Demene (Ludwigslust-Parchim) konal 13. DEKRA Crash Day. Počas tejto udalosti naši kolegovia z oddelenia nehôd spolu s pobočkami v Meklenbursku - Predpomoransku predviedli vyše šesťdesiatim odborným návštevníkom niekoľko nárazových testov, ktoré pôsobivo preukázali nebezpečenstvo pre motocyklistov v cestnej premávke.
Jedným takýmto šokujúcim testom bola simulácia nárazu motocyklistu do stojacej súpravy traktora s pluhom. Motocykel pri rýchlosti 50,6 km/h tupým úderom narazil do stojacej súpravy, čoho následkom bolo krátke ticho a chvíľka šoku medzi 60 návštevníkmi. Motorkár bol totiž doslova sťatý, veľké radlice pripevnené k zadnej časti traktora mali účinok ako gilotína. DEKRA ukazuje následky takejto zrážky v Nemecku po prvý raz.
„Motorkár zvyčajne osvetlený traktor na ceste rozpozná. Horšie je to už napríklad so štvorbodovým pluhom pripevneným zozadu traktora, “ zdôrazňuje doktor Frank Mauroschat, analytik nehôd na pobočke Stralsund. „Motocyklisti pri zrážkach s poľnohospodárskymi vozidlami ťahajú zvyčajne za kratší koniec. Len v roku 2019 bolo v Nemecku pri takýchto zrážkach zabitých 23 ľudí. To je zhruba porovnateľné s počtom smrteľných nehôd medzi motocyklami a nákladnými vozidlami v predchádzajúcom roku (28). Pre porovnanie - pri zrážkach s osobnými autami došlo celkovo k 214 smrteľným úrazom (v Nemecku).“
„Hmotnostný pomer pri týchto zrážkach je viac ako 1:10,“ vysvetľuje Mauroschatov kolega Björn Seefeldt. Samotný traktor váži asi osem ton. Figurína a dvojkolesové vozidlo vážia iba asi 200 kg. Zatiaľ čo traktor sa pri prudkom náraze takmer ani nezakolíše, motocykel je doslova rozobratý na súčiastky.
Práve v tomto období zberu úrody a prípravy poľnohospodárov na zimu môžeme aj na našich slovenských cestách zaznamenať zvýšený pohyb poľnohospodárskych vozidiel. Keď sa k tomu pridá skorší nástup tmy alebo znížená viditeľnosť, nešťastie môže nastať v zlomku sekundy...
DEKRA Slovensko preto dôrazne odporúča motocyklistom, aby venovali zvýšenú pozornosť pri jazde nie len pohybujúcim sa vozidlám, ale aj stojacim poľnohospodárskym strojom.
Ďalší experiment ukázal kolíziu motocykla s autom pri odbočovaní. Motocykel narazil do ľavých predných dverí automobilu Renault Mégane. Hlava vodiča narazila najprv do horného nosníka strechy, následne celé telo preletelo ponad auto.