Navigating the New EU Batteries Regulation: A Roadmap for Manufacturers

23. 8. 2024

V auguste 2023 nadobudlo vo všetkých členských štátoch platnosť nové nariadenie EÚ o batériách. Nariadenie, ktoré sa vzťahuje na celý životný cyklus batérií, je komplexné a jeho implementácia predstavuje výzvu pre dotknutých výrobcov, najmä preto, že niektoré články vyžadujú overenie treťou stranou prostredníctvom notifikovaného orgánu. Keďže DEKRA sa v budúcnosti stane notifikovaným orgánom, bude môcť výrobcom pomôcť porozumieť nariadeniu a orientovať sa v ňom.

Batérie sú kľúčové pre proces dekarbonizácie a prechod EÚ k klimatickú neutralitu do roku 2050, čo zodpovedá hospodárstvu s nulovými emisiami skleníkových plynov. Dopyt po batériách porastie v kontexte mobility, dopravy, logistiky a priemyselných riešení, ako aj v oblasti energetických sietí a skladovania energie. Batérie sa budú čoraz viac využívať aj v spotrebnej elektronike, rekreačných výrobkoch a domácich spotrebičoch. V tejto súvislosti má veľký význam nové nariadenie o batériách a odpadových batériách (EÚ) 2023/1542. Nové nariadenie nahrádza smernicu o batériách z roku 2006 (2006/66/ES) a dopĺňa právne predpisy, najmä v oblasti nakladania s odpadom. Nariadenie o batériách je už v platnosti, hoci niektoré požiadavky nadobudnú účinnosť v najbližších rokoch. Cieľom nových pravidiel je zabezpečiť udržateľnosť batérií počas celého ich životného cyklu, od získavania surovín až po ich zber, recykláciu a opätovné použitie. Podporia rast konkurencieschopného a udržateľného odvetvia batérií, ktoré bude hrať kľúčovú úlohu v prechode Európy na čistú energiu a nezávislosť od palív. Výrobcovia batérií, ktorí sú informovaní o nových pravidlách a majú jasnú predstavu o článkoch, ktoré sa ich týkajú, môžu potrebné procesy a certifikácie zvládnuť efektívnejšie a nákladovo efektívnejšie.

Počas celého životného cyklu

Nové nariadenie sa vzťahuje na všetky typy batérií a ich použitie, či už ide o prenosné alebo priemyselné batérie, batérie pre elektrické vozidlá (EV), batérie pre ľahké dopravné prostriedky (LMT) alebo batérie na štartovanie, osvetlenie a zapaľovanie (SLI).
Zabezpečí, aby batérie v budúcnosti mali nízku uhlíkovú stopu, obsahovali minimálne množstvo škodlivých látok, vyžadovali menej surovín z krajín mimo EÚ a aby sa v Európe vo veľkej miere zbierali, opätovne používali a recyklovali. Nariadenie sa zameriava na päť tematických oblastí:
  • Udržateľnosť a bezpečnosť z hľadiska uhlíkovej stopy, obmedzenia týkajúce sa nebezpečných látok (ortuť, kadmium a olovo) a ciele týkajúce sa obsahu recyklovaných materiálov.
  • Riadenie dodávateľského reťazca vrátane požiadaviek náležitej starostlivosti.
  • Nové nariadenie zavádza požiadavky na označovanie a verejne dostupné informácie. Individuálny digitálny pas batérie bude vyžadovaný pre všetky batérie ľahkých dopravných prostriedkov, priemyselné batérie s kapacitou nad 2 kWh a batérie elektrických vozidiel, ktoré sa uvádzajú na trh alebo sa uvádzajú do prevádzky. Tým sa zvýši transparentnosť v dodávateľskom reťazci a hodnotovom reťazci pre všetky zainteresované strany a podporí sa výmena informácií o každej vzorke batérie. Pas obsahuje informácie o modeli batérie, konkrétnej batérii a jej použití. Všetky batérie musia mať štítky a QR kódy s podrobnými informáciami o ich kapacite, výkone, životnosti a chemickom zložení, ako aj symbol „oddeleného zberu“. Tento pas začne platiť 18. februára 2027 a za jeho vybavenie sú zodpovední výrobcovia batérií. Okrem toho musia výrobcovia skontrolovať, či ich označenie spĺňa požiadavky na pas výrobku. V budúcnosti musia byť označené značkou „CE“, aby preukázali súlad s normami v oblasti zdravia, bezpečnosti a ochrany životného prostredia platnými v EÚ.
  • Články týkajúce sa druhého života batérií sú osobitne relevantné pre opravárov, výrobcov repasovaných výrobkov a prevádzkovateľov druhého života.
  • Pokiaľ ide o recykláciu a nakladanie s batériami po skončení ich životnosti, nový nariadenie EÚ o batériách má za cieľ zabezpečiť, aby batérie podliehali oddelenému recyklovaniu vysokej kvality, a preto ukladá povinnosti konečným používateľom.

Bez notifikovaného orgánu nie je možné získať certifikáciu

Zatiaľ je to zrozumiteľné. V prípade mnohých požiadaviek si výrobcovia batérií môžu vybrať, či podajú vlastné vyhlásenie, alebo sa podrobia overeniu takzvaným notifikovaným orgánom. Požiadavky týkajúce sa uhlíkovej stopy (článok 7), recyklácie (článok 8) a procesov náležitej starostlivosti (články 48 – 51) však musia podstúpiť overenie treťou stranou (od roku 2025 pre elektrické vozidlá, všetky ostatné aplikácie budú nasledovať v rokoch 2026 a 2028) prostredníctvom notifikovaných orgánov. Tieto povinné audity a overovania treťou stranou kombinujú organizačné a produktové požiadavky, ako napríklad:
  • Interpretácia nariadenia, workshop, seminár
  • Bezpečnosť batérií, testovanie výkonu, odolnosti a certifikácia
  • Hodnotenie odnímateľnosti a vymeniteľnosti batérie
  • Hodnotenie označovania a značenia batérií
  • Hodnotenie súladu s pasom batérie
  • Kontroly a audity procesu výroby batérií
  • Testovanie a hodnotenie obmedzenia látok
  • EMC, konektivita, mechanika, chémia, kyberbezpečnosť
  • Hodnotenie stavu batérie (počas prevádzkovej fázy)
Ale čo presne je notifikovaný orgán? Notifikované orgány sú organizácie schválené členským štátom EÚ na posudzovanie zhody konkrétnych výrobkov. Spoločnosť DEKRA má už bohaté skúsenosti ako notifikovaný orgán pre mnohé smernice EÚ. S cieľom pomôcť spoločnostiam orientovať sa v týchto zložitých regulačných výzvach a poskytovať overovacie a hodnotiace služby súvisiace so všetkými povinnými požiadavkami na splnenie všetkých povinností vyplývajúcich z nariadenia EÚ o batériách, DEKRA plánuje stať sa notifikovaným orgánom v oblasti batérií, akonáhle notifikačné orgány stanovujú svoje postupy a požiadavky.
Výrobcovia a predajcovia batérií už dnes využívajú odborné znalosti spoločnosti DEKRA, rozsiahlu globálnu sieť laboratórií na testovanie batérií, odborníkov na batérie a špecialistov na reguláciu. Spoločnosť DEKRA okrem iného poskytuje testovanie batérií počas fáz výskumu a vývoja alebo výroby, overovanie posúdenia životného cyklu (LCA) alebo riadenie rizík v dodávateľskom reťazci (audity druhej strany).

Odpočítavanie začalo

Nové nariadenie EÚ o batériách je už v platnosti. Schvaľovacie procesy notifikovaných orgánov stále prebiehajú. Od roku 2025 sa situácia pre dotknutých výrobcov batérií stane vážnou, keď začne fáza implementácie nových nariadení. Do roku 2025 bude vyžadované overenie treťou stranou a v roku 2027 bude zavedený jedinečný pas batérie. Do roku 2028 nariadenie zavedie prahovú hodnotu uhlíkovej stopy a bude vyžadovať podávanie správ o získavaní kritických minerálov. Batérie na báze lítium musia do roku 2030 dosiahnuť minimálnu účinnosť recyklácie 70 %. A do roku 2031 nariadenie stanoví minimálne ciele podielu recyklovaného obsahu na 85 % pre olovo, 16 % pre kobalt a 6 % pre lítium aj nikel. DEKRA odporúča všetkým, ktorých sa týka nové nariadenie EÚ o batériách, aby neváhali.