Nárazový test na e-kolobežke demonštruje ochranný účinok prilby
CrashTest Centrum DEKRA v Neumünsteri je verejnosti prístupné iba zriedka. Väčšina testov našich klientov je vysokodôverná. Okrem bežných osobných automobilov sa v tomto ultramodernom centre oficiálne testujú aj vozidlá s alternatívnym pohonom. V rámci vypracovávania Správy o bezpečnosti na cestách DEKRA 2020, ktorá sa zameriava na bezpečnosť jazdcov na dvojkolesových vozidlách, bola tentokrát jedným z hlavných aktérov testu e-kolobežka.
Každý takýto test zvyčajne sprevádza chvíľa napätia: Bude test prebiehať podľa plánu? Trvá takmer hodinu, kým sa na figurínu a e-kolobežku dôkladne pripevnia všetky senzory, aby čo najvernejšie odzrkadlili realitu. Zrazu sa hnacie lanko rozbehne a e-kolobežka sa rúti po vodiacej koľajnici rýchlosťou 20 km/h, až nakoniec čelne narazí do obrubníka. „Páni, tomu hovorím skok“, vtipkuje Peter Rücker, vedúci výskumného centra. Výsledok ukazuje, že hoci si jazdec možno bez prilby pripadal cool, čiapka a slnečné okuliare pre ochranu jeho hlavy ani zďaleka nestačili.
Čítania z figuríny, keď jej hlava narazila na zem, odhalili, že bez prilby možno očakávať vážne až smrteľné poranenia hlavy. V prípade testu s prilbou bola nameraná hodnota stresu (HIC36) o 97 percent nižšia, čo znamená, že riziko vážneho poranenia hlavy bolo oveľa menšie.
Pri teste sa osvedčila dokonca aj prilba s airbagom, ktorá sa nosí okolo krku a nasadzuje sa pre prípad nehody. Namerané hodnoty boli porovnateľné s údajmi z testu, počas ktorého figurína mala štandardnú cyklistickú prilbu.
Toto však bol scenár nehody iba jedného vozidla. V dvoch ďalších testoch simulujúcich zrážky, pri ktorých najskôr došlo ku kolízii cyklistu s autom a v druhom prípade cyklista narazil do boku automobilu, sa prilba s airbagom vôbec neaktivovala. „V prípadoch, keď jazdec jednoducho narazil na zem, sa prilba airbagu zachovala veľmi spoľahlivo a poskytovala rovnakú úroveň ochrany ako konvenčná prilba,“ hovorí Rücker. „Keď však bicykel a auto narazili do seba, prilba s airbagom tento scenár spoľahlivo nerozpoznala ako náraz. Zdá sa, že s algoritmom aktivácie stále existujú problémy, čo znamená, že konvenčná cyklistická prilba je stále najspoľahlivejšou formou ochrany. “