Údržba brzdového systému je kľúčová pre bezpečnosť

Nákladné bicykle: Zaťaženie má významný vplyv na brzdný výkon

02. 4. 2025 Safety on the road
  • Moderné hydraulické kotúčové brzdy dosahujú dobré hodnoty spomalenia
  • Často sa používa technológia zo segmentu elektrobyciklov
  • V závislosti od použitia a topografie sa opotrebovanie rýchlo stáva problémom

Brzdový systém je kľúčovým prvkom bezpečnej jazdy. Neplatí to len pre motorové vozidlá, ale aj pre bicykle – a ešte viac pre nákladné bicykle, ktoré sa často používajú na prepravu veľkých nákladov. Vplyv, ktorý môže mať zaťaženie na brzdný výkon, bol skúmaný v rámci študentského výskumného projektu v DEKRA Accident Research. Výsledky sú celkovo pozitívne – hydraulické kotúčové brzdy moderných nákladných bicyklov poskytujú slušné až dobré hodnoty spomalenia. Téma opotrebovania a údržby bŕzd sa však stáva dôležitou, najmä ak sa bicykel často používa s plnou záťažou.

Štúdia použila empirické testy na preskúmanie toho, ako sa líši brzdný výkon pri rôznych podmienkach zaťaženia a či súčasné brzdové systémy spĺňajú bezpečnostné požiadavky. Bolo použitých päť rôznych modelov a typov nákladných bicyklov – niektoré nové, niektoré s vysokým počtom najazdených kilometrov a brzdovými systémami, ktoré už boli použité. Počas reálnych jázd so skúseným testovacím jazdcom boli bicykle brzdené z rýchlosti 25 km/h (15,5 mph) až po úplné zabrzdenie – a to v rôznych nastaveniach zaťaženia: v jednej testovacej sérii len s vodičom a meracou technológiou, v druhej s dodatočným zaťažením 50 kg a v tretej testovacej sérii s plným zaťažením až do prípustnej celkovej hmotnosti špecifikovanej výrobcom. Tá dosahovala v prípade dvojstopového modelu s čelným nakladačom s veľkým prepravným boxom až 270 kg.
Testy na začiatku odhalili zásadne vysoký výkon moderných bicyklových brzdových systémov. „Celkovo bol priemerný brzdný výkon presvedčivý,“ hovorí Luis Ancona, výskumník nehôd DEKRA. „S hodnotami spomalenia 4,4 až 7,7 m/s² v nezaťaženom stave čiastočne spadali do rozsahu, ktorý zákon vyžaduje od motorových vozidiel." V prípade klasických modelov Long John boli pri jednotlivých brzdných manévroch dokonca dosiahnuté hodnoty spomalenia až 8 m/s².
Zároveň sa hodnoty spomalenia výrazne znížili (-7 % až -22 %) so zvyšujúcim sa zaťažením; zostali však prevažne na dobrej úrovni, hydraulické kotúčové brzdy dokázali svoju spoľahlivosť. Najmä model Long John s najväčšími rozmermi brzdového kotúča (dvojdielny brzdový kotúč: 203 mm vpredu, 220 mm vzadu) dosiahol – s maximálnou celkovou hmotnosťou 225 kg podľa údajov výrobcu – priemernú hodnotu spomalenia 6,07 m/s².

Vysoké zaťaženie bŕzd spôsobuje vysoké opotrebovanie

„Pri výbere nákladného bicykla je dôležité dbať na to, aby bol brzdový systém dostatočne dimenzovaný. Na spomalenie veľkých nákladov potrebuje brzda príslušný výkon. Je to jednoduchá fyzika," hovorí odborník z DEKRA. „Vstavané brzdové systémy často pochádzajú z bežného segmentu elektrobicyklov, hoci nákladné bicykle majú podstatne vyššiu hmotnosť. Naše testy ukazujú, že tieto brzdy môžu byť dostatočné, ale pri rozhodovaní by sa vždy malo brať do úvahy zamýšľané použitie a topografia."
Najmä pri častej jazde s plnou záťažou alebo na horských trasách môžu brzdy rýchlo dosiahnuť svoje limity. „Rovnako dôležitá ako správny brzdový systém je aj pravidelná údržba,“ hovorí Ancona. „Opotrebenie je na nákladných bicykloch oveľa vyššie ako na bežných elektrobicykloch, ktoré prepravujú len jednu osobu. Z bezpečnostných dôvodov je preto kľúčové pravidelne kontrolovať brzdové kotúče a brzdové doštičky a v prípade potreby ich včas vymeniť."