Správa DEKRA o bezpečnosti cestnej premávky 2024 predstavená v Bruseli

Koordinátor EÚ pre bezpečnosť na cestách: „Neexistuje žiadny „prijateľný“ počet úmrtí na cestách“

14. 11. 2024 Safety on the road
  • Pozitívny vývoj v štatistike úmrtnosti na cestách sa v posledných rokoch zastavil
  • Cestná infraštruktúra si vyžaduje jasné zameranie na bezpečnosť
  • Kľúčovú úlohu zatiaľ stále zohráva ľudský faktor

Koordinátor EÚ pre bezpečnosť na cestách Kristian Schmidt obnovil záväzok Európskej komisie zvýšiť bezpečnosť na európskych cestách. Na výročnej recepcii DEKRA v Bruseli Schmidt povedal: „Neexistuje žiadny 'prijateľný' počet úmrtí na cestách. Musíme teda pokračovať v pôsobení na všetky páky „bezpečného systému“. Nielen viac investícií do cestnej infraštruktúry, ale aj bezpečnej rýchlosti, bezpečných vozidiel, lepšieho správania na cestách a zlepšenej starostlivosti po nehode. Keď vstupujeme do nového funkčného obdobia Európskej komisie, náš záväzok pomáhať pri vytváraní tohto bezpečného systému sa nezmení.“ Schmidt, ktorý je riaditeľom pozemnej dopravy na GR MOVE Európskej komisie, prispel k správe DEKRA o bezpečnosti cestnej premávky za rok 2024 s názvom „Dopravné prostredie pre ľudí“. Správu so zameraním na cestnú infraštruktúru na podujatí v Bruseli prezentoval Jann Fehlauer, výkonný viceprezident skupiny DEKRA. 17. správa v sérii skúma rôzne problémové oblasti súvisiace s infraštruktúrou z pohľadu výskumu nehôd, dopravnej psychológie, technológie vozidiel, dizajnu infraštruktúry a legislatívy.

Viac ako kedykoľvek predtým je cestná infraštruktúra zachytená medzi širokou škálou požiadaviek. K tomu sa pridala rýchla zmena v pohybovom správaní v mnohých častiach sveta. Ďalší vývoj v oblasti technológie senzorov, výpočtového výkonu a kapacity batérie vytvoril nové formy mobility alebo spôsobil revolúciu v existujúcich. Táto zmena prebieha rýchlejšie, ako je možné prispôsobiť infraštruktúru.
„Vzhľadom na tieto zložité výzvy je starostlivé plánovanie a implementácia vhodných opatrení dôležitejšie ako kedykoľvek predtým, aby sa úplne zabránilo nehodám alebo aspoň minimalizovali ich následky,“ hovorí Fehlauer. „Nezáleží na tom, či je infraštruktúra navrhnutá pre zmiešanú dopravu, ako sú miestne a vidiecke cesty, alebo či je vyhradená pre určité skupiny užívateľov, ako sú pešie zóny, cyklistické diaľnice alebo diaľnice: Vždy treba klásť dôraz na bezpečnosť“, zdôrazňuje Fehlauer.

Neadekvátne podmienky na cestách v mnohých častiach sveta

Štatistiky ukazujú, že v tomto smere je stále čo robiť. Hoci počet úmrtí na cestách v EÚ medzi rokmi 2010 a 2021 klesol o 32,8 percenta z 29 600 na 19 900, pozitívny vývoj sa za posledných pár rokov zastavil: v roku 2022 toto číslo opäť vzrástlo na takmer 20 600; na rok 2023 odhaduje EÚ v predbežných štatistikách približne 20 400 úmrtí na cestách. „Z dnešného pohľadu bude pravdepodobne ťažké dosiahnuť cieľ stanovený WHO a samotnou EÚ, ktorým je zníženie počtu úmrtí na cestách na polovicu v rokoch 2021 až 2030,“ uvádzajú experti DEKRA v správe.
Jens Gieseke, poslanec EP, koordinátor Výboru pre dopravu a cestovný ruch EĽS, prisľúbil pokračovanie politického úsilia o bezpečnosť na cestách. „Politika musí svojimi rozhodnutiami prispievať k ochrane ľudského života. Napriek dobrému rozvoju centier miest sa ukazuje nevyhnutnosť opatrení v oblasti bezpečnosti cestnej premávky aj v iných oblastiach. Obzvlášť nebezpečné sú najmä vidiecke cesty a mnohé výlety sa končia fatálne. V roku 2022 sa tam stala viac ako polovica smrteľných dopravných nehôd. Vo Fínsku a Írsku toto číslo dosahovalo až dve tretiny. Je potrebné riešiť korene problému a prijať účinné opatrenia. Jedným z prístupov k tomu je rozšírenie komunikácie vozidla.“
Antonio Avenoso, výkonný riaditeľ Európskej rady pre bezpečnosť dopravy (ETSC), sa vo svojom vyhlásení v správe o bezpečnosti cestnej premávky DEKRA zameral na tému rýchlostných limitov 30 km/h (~20 mph) v mestách. Podľa jeho názoru by obce mali mať právomoc štandardne zaviesť rýchlosť 30 km/h bez toho, aby im národné vlády kládli prekážky. „Bolo by naivné myslieť si, že limity 30 km/h ukončia smrť a zranenie na cestách v mestách. Malo by sa to však považovať za jednoduchý, nákladovo efektívny krok, ktorý má výhody nad rámec bezpečnosti,“ píše Avenoso. „Tiež to signalizuje hlasno a jasne prijatie reality, na ktorú sa v mnohých kútoch Európy zabudlo: že mestá by mali byť navrhnuté v prospech všetkých občanov, nielen tých, ktorí sa rozhodnú cestovať autom.“

Zodpovedné správanie a dodržiavanie pravidiel zostáva základom

Infraštruktúra, regulačné rámce, ako aj technológia vozidiel zohrávajú dôležitú úlohu v bezpečnosti na cestách. Pri všetkom úsilí však netreba zabúdať na jednu podstatnú požiadavku, zdôraznil manažér DEKRA Jann Fehlauer: „Predchádzať vzniku nebezpečných situácií v prvom rade treba zodpovedným správaním, správnym hodnotením vlastných schopností a vysokou mierou dodržiavania pravidiel, ktoré sú a zostávajú nevyhnutné." Túto skutočnosť nemôže zmeniť ani najlepšia cestná a komunikačná infraštruktúra alebo technológia vozidiel. Kľúčovú úlohu zatiaľ stále zohráva ľudský faktor.
Správa DEKRA o bezpečnosti cestnej premávky 2024 „Dopravné prostredie pre ľudí“ je k dispozícii na stiahnutie online na adrese www​.dekra-roadsafety​.com . Nájdete tam aj všetky predchádzajúce správy vrátane dodatočného obsahu.