Tipy pre pneumatiky

Správny tlak v pneumatikách je dnes rovnako dôležitý ako pred 100 rokmi

24. 3. 2025 Kontrola vozidla
  • Už v roku 1927 sa touto témou zaoberal časopis DEKRA vzdelávajúci motoristov
  • Pravidelne kontrolujte tlak v pneumatikách a v prípade potreby ho upravte
  • Systémy monitorovania tlaku v pneumatikách povinné v nových vozidlách v EÚ od roku 2014

Odskrutkujte uzáver ventilu, nasaďte koncovku merača, nastavte požadovaný tlak vzduchu – hotovo. Znie to jednoducho, je to jednoduché, a predsa sa na to často zabúda, hoci pneumatiky sú jediným spojivom medzi autom a cestou. Toto v žiadnom prípade nie je nová téma, ako je možné vidieť pri pohľade na takmer 100 rokov starý „Časopis DEKRA“.

Guma pneumatiky musí odolávať obrovským silám pri zrýchľovaní, brzdení alebo zatáčaní, často vo vysokých rýchlostiach, a to všetko na štyroch plochách veľkosti pohľadnice. Ako dobre to funguje, závisí nielen od veľkosti, zmesi gumy a profilu pneumatiky. Predovšetkým je potrebné s pneumatikami zaobchádzať opatrne: náraz na obrubník s veľkou dynamikou alebo prejazd každej zákruty so škrípajúcimi pneumatikami poškodzuje gumu rovnako ako parkovanie s polovičnou šírkou pneumatiky na okraji obrubníka.

Tlak v pneumatikách: rozhodujúci faktor pre životnosť a jazdné vlastnosti

Rozhodujúcim faktorom ovplyvňujúcim životnosť pneumatík a jazdné vlastnosti auta je však tlak v pneumatikách. Aj nedostatok 0,5 baru (~7 psi) môže zvýšiť spotrebu paliva a viesť k nestabilnému jazdnému správaniu, najmä v zákrutách. Pri dlhšej jazde a rýchlejšej jazde hrozí poškodenie pneumatiky.
Nič z toho nie je nová informácia. DEKRA pracuje na zlepšovaní bezpečnosti na cestách už 100 rokov. Už v roku 1927 uverejnil Časopis DEKRA podrobný článok „Následky nesprávneho zaobchádzania s pneumatikami motorových vozidiel“. S fotografiami zlomených pätiek, zbrúsenej gumy a poškodených ráfikov DEKRA zdôraznila následky nesprávneho tlaku v pneumatikách. Odborníci na bezpečnosť sa výslovne odvolávali na stále relatívne nové „vysokotlakové pneumatiky“. Hoci odnímateľné pneumatiky už boli všeobecným štandardom pre osobné automobily, staršie vozidlá sa často stále otáčali na celogumových pneumatikách.

V tom čase DEKRA varovala:

"V žiadnom prípade nie je prehnané tvrdenie, že je to len chyba spotrebiteľa, že mnohé pneumatiky nedosahujú kilometrový výkon, ktorý by pneumatika pre osobné auto skutočne mala dosiahnuť. Je to spôsobené nedbanlivosťou, zanedbaním, neznalosťou alebo nepozornosťou a vo väčšine prípadov aj nedostatkom ohľaduplnosti. Ľudia si neuvedomujú, že pneumatika s nedostatočným tlakom vzduchu nie je schopná niesť váhu bez toho, aby boli plášť a duša [...] vystavené nadmernému namáhaniu, čo vedie k predčasnému zničeniu.“
Konkrétne je plášť pneumatiky „nadmerne stlačený alebo defomormvaný“ pri nízkom tlaku, čo vedie k „preťaženiu vložiek kordu a pretrhnutiu závitov“, napísali odborníci z DEKRA v roku 1927.“

Dôsledky nedostatočného tlaku v pneumatikách

V zásade sa na tom za 100 rokov nič nezmenilo. Aj pri moderných pneumatikách sú rôzne oblasti namáhané nerovnomerne, čo spôsobuje rýchlejšie opotrebovanie vonkajších okrajov ako stredu behúňa. Guma sa navyše deformuje a látkové vložky sa o seba trú. Toto trenie spôsobuje nadmerné zahrievanie gumy. V extrémnych prípadoch sa môžu vrstvy dokonca odlepiť alebo pneumatika prasknúť.
Takže, keď máte pochybnosti, mali by ste pneumatiku nahustiť o niečo viac, ako ste zamýšľali? „Ani to nie je dobrý nápad,“ varuje odborník na pneumatiky DEKRA Christian Koch. Nadmerný tlak neprispieva k bezpečnosti jazdy ani životnosti. „V extrémnych prípadoch dochádza k vydutiu stredu behúňa. Tým sa znižuje kontaktná plocha pneumatiky. Výsledkom je znížená trakcia, dlhšia brzdná dráha a rýchlejšie opotrebovanie behúňa."
Ako však zistíte, či je tlak v pneumatikách správny? Od roku 2014 je každé nové auto v EÚ vybavené systémom sledovania tlaku v pneumatikách (TPMS). V USA sú tieto systémy povinné od roku 2007. Ak sa zmení tlak hustenia kolesa, rozsvieti sa výstražná kontrolka. Niektoré autá majú dokonca samostatné displeje pre všetky štyri kolesá – tu sa meria tlak na ventiloch každej pneumatiky.
Pre istotu by ste však aj tak mali tlak pravidelne kontrolovať. Najneskôr však, keď idete na dovolenku, alebo je auto z iného dôvodu plne naložené. Správny tlak v pneumatikách totiž závisí od zaťaženia a veľkosti pneumatík a zvyčajne sa líši medzi prednou a zadnou nápravou.
Základné pravidlo: čím vyššia hmotnosť, tým vyšší tlak. Ťažký motor je umiestnený vpredu, preto si predné kolesá často vyžadujú o niečo viac vzduchu. Ak však vyrážate na dovolenku s plnou záťažou alebo plánujete jazdiť na dlhé vzdialenosti vysokou rýchlosťou, budete musieť zvýšiť tlak až o 1 bar (~14 psi) . Všetky hodnoty uvádzané výrobcom nájdete v návode na obsluhu. Väčšina vozidiel má navyše nálepku s príslušnými informáciami na B-stĺpiku vo vnútri dverí vodiča, na dvierkach palivovej nádrže alebo v priehradke v palubnej doske.

Kontrola tlaku v pneumatikách nie je žiadna veľká veda

Pred sto rokmi bola kontrola tlaku v pneumatikách oveľa komplikovanejšia ako dnes. Čerpacie stanice neboli na každom rohu a mnohé nemali ani pumpu a meradlo. A ak áno, boli to väčšinou ručne ovládané, dosť nepresné perové alebo trubicové manometre s pružinou a stupnicou. Alebo jednoduché ručné pumpy s manometrom, aké dnes poznáme ako pumpy na bicykel.
Dnes to celé vybavíte rýchlo na každej čerpacej stanici: odskrutkujte uzáver ventilu, nasaďte koncovku mobilného meracieho prístroja a upravte tlak pomocou tlačidiel plus a mínus na kompresore. Niektoré stanice majú aj napevno nainštalované kompresory s dlhou hadicou. Hodnota je digitálne zobrazená a prednastavená na zariadení. Potom upevnite hadicu a spustite test. Kompresor upravuje tlak automaticky.

5 tipov pre dlhú životnosť pneumatík

  • Pravidelne kontrolujte tlak vzduchu a upravujte ho napríklad pri jazde s plnou záťažou. Potom znova inicializujte meracie zariadenie auta. Pri vozidlách s displejom pre každé koleso to nie je potrebné.
  • Z času na čas skontrolujte pneumatiky, či nie sú poškodené.
  • Defenzívna jazda je pre pneumatiky vhodnejšia.
  • V prípade potreby prechádzajte cez obrubníky pomaly a v pravom uhle. Pri parkovaní sa uistite, že pneumatika nie je stlačená.
  • Pravidelne vymieňajte pneumatiky medzi nápravami vpredu a vzadu. To zaisťuje ich rovnomerné opotrebovanie. Nezabudnite dodržiavať odporúčaný smer valcovania.