Vzostup E-kolobežiek: Výzvy a príležitosti v mestských oblastiach

11. 9. 2024

Ako môže byť prechod mobility úspešný so zahrnutím elektronických kolobežiek? Čoraz viac miest spochybňuje používanie rýchlych kolobežiek z dôvodu stúpajúceho počtu nehôd a ich nevhodného používania a umiestňovania. Nastal čas usmerniť rozmiestnenie a používanie kolobežiek kontrolovaným spôsobom.

Medzi úspechom a neúspechom e-kolobežiek v oblasti mikromobility pre tých, ktorí si e-kolobežky prenajímajú, je tenká hranica. Na jednej strane neexistuje jednotný európsky rámec pre používanie malých elektrických vozidiel na verejných komunikáciách, čo znamená, že úsilie požičovní, aby prispôsobili svoje vozidlá rôznym požiadavkám jednotlivých trhov, je vysoké. Na druhej strane, povesť a prijatie týchto rýchlych e-kolobežiek je v mnohých oblastiach na pokraji kolapsu – úroveň rizika spojeného s ich používaním sa zdá byť obzvlášť vysoká. „E-kolobežky sú preferovaným dopravným prostriedkom, najmä pre mladších ľudí vo veľkých mestách,“ vysvetľuje Luis Ancona, výskumník nehôd v spoločnosti DEKRA.
Najnovšie čísla, ktoré zverejnil nemecký spolkový štatistický úrad, opäť poukazujú týmto smerom. „V Nemecku došlo v minulom roku k 9 425 nehodám na e-kolobežkách s následkom fyzického zranenia, z toho 1 220 ťažkých a 22 smrteľných. Takmer 60 percent nehôd na e-kolobežkách sa stalo vo veľkých mestách, okolo 80 percent účastníkov nehôd bolo mladších ako 45 rokov a okolo 42 percent bolo mladších ako 25 rokov,“ analyzuje expert DEKRA. „Mladí ľudia často podceňujú nebezpečenstvo, ktoré e-kolobežky predstavujú,“ hovorí Ancona. Sú teda e-kolobežky nebezpečenstvom pre používateľov a ostatných účastníkov premávky?
Nárazové testy DEKRA potvrdzujú riziko poranenia hlavy spojené s e-kolobežkami
Na nerovnom povrchu vozovky – ako sú dlažobné kocky alebo výmole – je zvýšené riziko nehôd, v neposlednom rade kvôli pomerne malým kolesám elektrických kolobežiek. Nebezpečenstvo pádu alebo nehody sa o to viac zvyšuje, ak ide o požitie alkoholu alebo nesprávne používanie cesty – podľa Spolkového štatistického úradu ide o najčastejšie príčiny nehôd s následkom zranenia. Ale aj pokus prejsť s e-kolobežkou cez obrubník môže skončiť zle. Minulý rok v lete publikoval výskumník nehôd DEKRA Andreas Schäuble spolu s Université Gustave Eiffel (Marseille) a École de technologie supérieure (Montréal) štúdiu založenú na nárazovom teste DEKRA, ktorý skúmal práve tento scenár. Po 162 simuláciách nárazu, ktoré sa okrem iného líšili počiatočnou rýchlosťou, uhlom dopadu na obrubník a veľkosťou osoby na e-kolobežke, sa dospelo k jasnému záveru: 90% simulácií odhalilo riziko vážneho poranenia hlavy.

Problémy s používaním zdieľaných e-kolobežiek

Problémy požičovniam nespôsobujú len nehody, ale aj určitá hádka medzi užívateľmi: Kolobežky sú často zaparkované náhodne na chodníkoch a cyklotrasách, či odhodené len tak na zelených priestranstvách. Mnohé mestá už túto situáciu nie sú ochotné akceptovať. Napríklad v rakúskom Grazi úrady úplne zakázali požičiavanie e-kolobežiek, rovnaký postup majú aj nemecké Oranienburg a Gelsenkirchen.
Pred rokom mesto Paríž zakázalo požičiavať si e-kolobežky z mesta – v dôsledku toho muselo byť z mesta na Seine stiahnutých okolo 15 000 kusov. Toto rozhodnutie je chúlostivé, pretože mesto má vynikajúcu povesť priekopníka mikromobility: v celom meste je povolená rýchlosť 30 km/h, ako aj množstvo parkovacích miest pre bicykle, vyhradené pruhy pre autobusy, elektronické taxíky a bicykle a vynikajúca sieť cyklostaníc a nabíjacia infraštruktúra pre požičovne elektrických bicyklov.

Špeciálne povolenie na používanie otvára mestám nové možnosti regulácie

Luis Ancona je presvedčený, že rozhodujúcim faktorom pre posun vo verejnej premávke zahŕňajúcej elektrické kolobežky bude v konečnom dôsledku riadne zavedenie a používanie vozidiel. V skutočnosti legislatíva dáva mestám a obciam v Nemecku v tejto veci už nejaký čas poriadne zabrať. Namiesto toho, aby sa museli spoliehať na dobrovoľné dohody s požičovňami, mestá ako Kolín, Norimberg, Mainz, Mannheim a Sankt Augustin sa teraz spoliehajú na špeciálne povolenie na používanie na dodávku komerčných systémov prenájmu elektronických kolobežiek, čo otvára množstvo regulačných možností. Pohľad do Düsseldorfu ukazuje, ako by to mohlo v skutočnosti fungovať.

Aby to fungovalo: Úspešná správa e-kolobežiek v Düsseldorfe

V októbri 2021 mesto predstavilo stratégiu riešenia zdieľania e-kolobežiek, ktorá mala obmedziť nekontrolovaný rast neregulovaného prenájmu v meste. Medzitým bol zavedený riadny systém správy e-kolobežiek, ktorý dôsledne vedie požičovne a používateľov k zodpovednosti. Kontraktačný postup okrem iného obmedzuje počet poskytovateľov na troch, ukladá im povinnosť prevádzkovať kolobežky na celom území mesta a zahŕňa pešie hliadky na monitorovanie zaparkovaných vozidiel. Celkový vozový park v hlavnom meste štátu bude obmedzený na 8 400 vozidiel, pričom jednotlivé mestské časti dostanú každý vlastný kontingent vozidiel – v súčasnosti 1 800 kusov v centre mesta.
Srdcom konceptu mobility je platforma na analýzu údajov, do ktorej požičovne prenášajú údaje o jazdách a parkovacích pozíciách skútrov. Systém umožňuje aj správu geodát a zón so zákazom parkovania. Mesto v súčasnosti poskytuje 156 zdieľaných staníc, kde si možno prenajať, vymeniť a zaparkovať e-kolobežky a e-bicykle. Väčšina z nich je v centre mesta a v okolí univerzitného kampusu. Sieť sa má do roku 2030 rozrásť na niekoľko stoviek staníc. Nové stanice budú primárne postavené v okresných centrách, na zastávkach MHD a na iných miestach verejného záujmu. Pre väčšie podujatia je možné zriadiť dočasné stanice. Príslušné parkovacie zóny sú označené bielym podlahovým značením so slovami „SharingStation“ a príslušnou značkou. Kľúčový bod: Elektrokolobežky je možné vyzdvihnúť a zaparkovať iba v parkovacích zónach po celom meste. Túto požiadavku garantuje geo-fencing v aplikáciách poskytovateľov, ktorý bráni parkovaniu mimo parkovacích zón.
Budú sa e-kolobežky čoskoro rovnať bicyklom?
Návrh nemeckého spolkového ministerstva dopravy týkajúci sa vyhlášky o malých elektrických vozidlách by mohol v budúcnosti prispieť k akceptovaniu elektronických kolobežiek: „Cieľom je v podstate zosúladiť predpisy o elektronických kolobežkách s predpismi o bicykloch kdekoľvek je to možné – napríklad s ohľadom na zelenú šípku na červených semaforoch a uvoľnenie chodníkov alebo peších zón označených značkami „voľná cyklistická premávka“ aj pre e-kolobežky,“ vysvetľuje odborník DEKRA Luis Ancona.